گزارش عملكرد وزارت ارتباطات؛
۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت تبادل شد
به گزارش رهاتل معاون وزیر ارتباطات با انتشار گزارشی از عملکرد سازمان فناوری اطلاعات در پیاده سازی و اجرای پروژه دولت الکترونیک اظهار داشت: 2 میلیارد تراکنش بین دستگاهی بوسیله گذرگاه خدمات دولت تبادل شده است.
به گزارش رهاتل به نقل از وزارت ارتباطات، در گزارشی که محمد خوانساری معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کرده، به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور بعنوان تحول بزرگی در ارائه خدمات دستگاه های دولتی اشاره شده است. بطوریکه این خدمات در تمام ایام سال، در کلیه ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی در دسترس مردم قرار گرفت و در خیلی از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات نیز غیرحضوری انجام شد. وی در این گزارش لزوم تحول آفرین بودن این خدمات را بی نیازی به کاغذ، بدون رد و بدل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان نمود که برای ارائه چنین خدماتی باید قابلیت های خاصی توسعه پیدا می کرد. تبادل ۲ میلیارد تراکنش بین دستگاهی بوسیله گذرگاه خدمات دولت رییس سازمان فناوری اطلاعات به گذرگاه خدمات دولت (GSB) بعنوان یکی از ارکان اصلی گسترش زیرساخت دولت الکترونیک اشاره نمود که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیش از ۲ میلیارد و دویست میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به مفهوم آنست که بطور متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است. وی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که هم اکنون حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر این گذرگاه ارائه می شود. در این بین ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در حوزه تعداد تراکنش های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه جز سرویس دهنده های برتر و وزارت کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیشترین دریافت کننده خدمات بودند. اتصال ۳۱ دستگاه اجرائی به سامانه دولت همراه خوانساری در بخش دیگری از این گزارش به سامانه دولت همراه بعنوان بستری برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی و نیز استفاده اقشار مختلف جامعه اشاره نمود و این سامانه را یک تحول در سطح کلان دانست. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: سامانه دولت همراه بعنوان مسیر مکمل ارائه خدمات دولت الکترونیکی است. از شروع سال ۱۳۹۹ تا حالا ۳۱ دستگاه اجرائی به سکوی دولت همراه متصل شده اند و بیش از ۵۹ میلیون استعلام سرویس بوسیله این بستر صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده سازی شده است. به گفته ی ایشان، کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی در لیست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و دراین زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی بعنوان بالاترین سرویس دهنده ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند. تبادل ۱۲۵ میلیون نامه در سامانه پیام ایران رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به گزارش عملکرد سامانه پیام ایران برای ارتباط دوسویه میان دولت با شهروندان و از طرف دیگر کسب وکارها و افراد حقوقی اشاره کرد: این سامانه به صورتی تکمیل کننده زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است. بگفته خوانساری، سامانه پیام ایران شامل کارپوشه پیام ایران، کد دستوری ۴*، سر شماره پیامکی ۴۰۴۰ و ایمیل ملی احراز هویت شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران است که برای ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلان ها و مکاتبات بین دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی کشور از یک سو و آحاد مردم و مؤسسات حقوقی از طرف دیگر، به وجود آمده است. وی اظهار داشت: تا حالا ۱۰۹ دستگاه اجرائی به این سامانه متصل شده اند و تعداد تراکنش ها در سال قبل بیش از ۷۰ میلیون استعلام بوده است. از میان ۱۰۳ دستگاه متصل، سازمان تامین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیش ترین تراکنش ها را به شهروندان داشته اند. ماسک؛ کاربردی ترین خدمت گذرگاه خدمات عمومی دولت رییس سازمان فناوری اطلاعات در این گزارش به گذرگاه عمومی خدمات دولت نیز اشاره نمود و کاربرد آنرا برای ارائه خدمات سازمان های دولتی و بخش های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت عنوان نمود و اظهار داشت: سامانه های اینترنتی دستگاه های اجرائی که به کسب وکارها و یا عموم مردم خدماتی ارائه می کنند، خدمت مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی را بوسیله این گذرگاه که اصطلاحاً PGSB نامیده می شود تبادل می کنند. وی اظهار داشت: مجموع تراکنش های گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات تا اختتام اسفند سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۳۶ میلیون تراکنش بوده است. همین طور بیش ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۰۸ کسب وکار و دستگاه اجرائی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از شروع سال جاری به ترتیب به یکی از پلت فرم های حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات ایران متعلق می باشد. معاون وزیر ارتباطات اشاره کرد: در سال گذشته، سرویس ماسک، که در حوزه حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا بوسیله آگاهی افزایی فعالیت می کرد، در گذرگاه خدمات عمومی دولت عنوان پرکاربردترین خدمت را به خود اختصاص داد. بعد از ماسک، پاسخگویی به استعلامات هویتی کاربران خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و استعلام اعتبار دفترچه سازمان تامین اجتماعی، رتبه های بعدی خدمات پرکاربرد را به خود اختصاص دادند. سماوا؛ نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال کشور خوانساری در این گزارش به سامانه سماوا اشاره نمود که امکان احراز هویت با بهره بردن از خدمات هویتی ارائه شده دستگاه های متولی را فراهم می آورد. به گفته ی ایشان، این سامانه استعلام هویت بر پایه کد ملی را بوسیله سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استعلام بر پایه اطلاعات سجلی را بوسیله سازمان ثبت احوال و استعلام اطلاعات اتباع خارجی را بوسیله وزارت کشور فراهم می آورد. رییس سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد: اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره ای از شناسه های معتبر شامل تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و نیز امضای دیجیتال است. وی ادامه داد: عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور، به رغم آن که طبق مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی مورخ ۲۰/۰۷/۱۳۹۹ بعنوان تامین کننده شناسه مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است؛ مانع از توسعه و تکمیل سماوا شده است. اما با وجود این، تا کنون ۷۸ دستگاه به این سامانه متصل شده اند، بیش از ۹ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است و ۳ خدمت احراز هویت نیز پیاده سازی شده است. خوانساری افزود: از شروع راه اندازی سامانه سماوا از میان ۷۸ نهادهای متکی متصل به سماوا، بیشترین تراکنش ها به وزارت راه و شهرسازی بابت سامانه املاک و اسکان، شرکت سایپا بابت سامانه ثبت نام خودرو و سامانه مدیریت انرژی به شرکت توانیر تعلق داشته است. کاهش مخاطرات ناشی از جمع آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و ایجاد امکان نظارت و پایش متمرکز و فراهم کردن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذی صلاح، از اهداف اصلی ایجاد و راه اندازی سماوا است.
منبع: rahatel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان رهاتل در مورد این مطلب