رهاتل

جنگنده ای که از F-22 برتر بود اما به در بسته خورد!

جنگنده ای که از F-22 برتر بود اما به در بسته خورد! رهاتل: 23 جنگنده ای سریع تر و پنهان کارتر از F-22 بود که در رقابت جنگندهٔ تاکتیکی 1991 شکست خورد. آیا انتخاب نیروی هوایی آمریکا اشتباه بود؟


به گزارش رهاتل به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، نورثروپ مک دانل داگلاس YF-۲۳، جنگنده نسل ششمی بود که به سبب موفقیت چشم گیر F-۲۲ رپتور حدودا فراموش شده است. این طرح پروتوتایپ در رقابت ATF (برنامهٔ جنگندهٔ تاکتیکی پیشرفته) سال ۱۹۹۱ شرکت کرد و انتخاب نشد برای اینکه طرح لاکهید بوئینگ YF-۲۲ برندهٔ این رقابت شد، انتخابی که برخی آنرا به شدت ناعادلانه می دانند. درنتیجه، نورثروپ نتوانست قرارداد توسعه و تولید کامل را به دست آورد درحالی که برنده این رقابت اجازه یافت به مرحله توسعه کامل و تولید سری برسد و در نهایت YF-۲۲ به F-۲۲ تبدیل شد. با افزایش بحث ها درباره ی برنامه NGAD امروزی (برنامه نسل بعدی برتری هوایی آمریکا)، YF-۲۳ که به فراموشی سپرده شده بود، باردیگر موردتوجه قرار گرفته است. برخی معتقدند برخی جنبه های طراحی این جنگنده نادیده گرفته شده و طراحان جنگنده های مدرن بهتر است نگاهی باردیگر به آن بیندازند.
آیا YF-۲۳ می توانست F-۲۲ را شکست دهد؟

تفاوت اصلی بین این دو پروتوتایپ این بود که YF-۲۳ به طورکلی سریع تر و پنهان کارتر بود اما YF-۲۲ به عنوان جنگنده ای چابک تر ارزیابی شد. YF-۲۳ همین طور برد بیشتر، سقف پروازی بالاتر و خاصیت های رادارگریزی برتری را به نمایش گذاشت. بااین حال، در نمایش های پروازی، YF-۲۲ با انجام مانورهای تهاجمی تر و پرتاب موشک درخشید. یکی از ناظران قدیمی برنامه های جنگنده های مخفی در آمریکا در این دفعه گفته است:
هدف برنامه ATF، طراحی جنگنده ای بود که به میزان کافی مخفی باشد تا از رادارهای دشمن و سیستم های دفاع هوایی پنهان بماند و سپس بتواند به سرعت فرار کند تا جان سالم به دربرد.

اما او افزود که در آن زمان، گروه «مافیای جنگنده» با محوریت نبردهای نزدیک و مانورهای تهاجمی بازهم بر تصمیم گیری ها سلطه داشت. پل متز، یکی از معدود خلبانانی که با هردو هواپیما پرواز کرده نیز این نظر را تأیید کرد. متز اشاره کرد که تیم YF-۲۳ نورثروپ از مهندسان درخشانی تشکیل شده بود که بی نظیر بودند اما آنها فقط با زبان مهندسی صحبت می کردند. در مقابل، لاکهید در برنامه نمایشی YF-۲۲ خود بازاریابی، فروشندگی و جذابیت بیشتری تزریق کرد. آنها به خوبی می دانستند چه طور هواپیمای خودرا بفروشند و نمایش های جذاب چه اثری بر پروسه تصمیم گیری خرید دارند. نورثروپ این را درک نکرد و این ممکنست دلیل اصلی شکست YF-۲۳ شده باشد.


جیمز استیونسون، نویسنده کتاب جامعی درباره ی هواپیمای تهاجمی مخفی A-۱۲ که ناکام ماند، جزییات ناشناخته ای از این رقابت پروازی را شرح داده و گفته است:
هدف رقابت پروازی که YF-۲۲ را انتخاب نمود، اعتبارسنجی طرحی بود که بطور جامع تمام الزامات اصلی شامل پنهان کاری، رادار AESA و توانایی پرواز سوپرکروز (پرواز با سرعت زیر صوت و بدون استفاده از پس سوز) را برآورده کند. اما YF-۲۲ هیچ کدام از این ها را نشان نداد. خاصیت های مخفی سازی و رادار آن برای نمایش آماده نبودند. همین طور از بین این دو هواپیما، تنها YF-۲۳ با موتور GE F-۱۲۰ پرواز سوپرکروز کرد. نیروی هوایی آمریکا درحقیقت یک پروتوتایپ خالی را انتخاب نمود و سپس به پیمانکاران گفت حالا بروید و هواپیما را توسعه دهید. البته هیچ کس نمی گوید F-۲۲ هواپیمای تأثیرگذاری نیست. خلبانانی که با آن پرواز کرده اند می گویند از رادارگریزی و عملکرد فوق العاده آن لذت می برند اما رپتور مقرر است از سال ۲۰۳۰ وارد سالیان پایانی خدمت خود شود درحالی که هواپیماهایی مانند F-۱۵ که بالاتر از ۳۰ سال پیش طراحی شده اند، بازهم در تولید هستند و تقاضای زیادی دارند. اگر YF-۲۳ برنده شده بود، شاید دارایی ارزشمندتری برای نیروی هوایی آمریکا می بود؛ اما به قول یک خلبان جنگنده سابق، «نگاه به گذشته در این صنعت فایده ای ندارد.»



منبع:

1404/04/31
17:37:10
5.0 / 5
77
تگهای خبر: آنلاین , سیستم , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان رهاتل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب رهاتل
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات

رهاتل: نبض تپنده دنیای ارتباطات و فناوری از دنیای موبایل و اینترنت گرفته تا آخرین دستاوردها در عرصه مخابرات