جایگزین جنگنده J-۲۰، در راه ناوگان نیروی هوایی است؟
به گزارش رهاتل، با انتشار تصاویر جدید از جنگندهٔ پنهان کار FC-۳۱، گمانه زنی ها در رابطه با احتمال به کارگیری تلفیقی از جنگنده های نسل پنجمی در نیروی هوایی چین شدت گرفته است. در حالیکه FC-۳۱ با طراحی سبک تر نسبت به J-۲۰ توسعه یافته، برخی تحلیل گران اعتقاد دارند تمرکز این نیرو همچنان بر ناوگان سنگین تر و دوربرد باقیمانده است. این در حالی ست که دو جنگندهٔ نسل ششم هم در راه اند، که می توانند معادلات قدرت هوایی چین را در دههٔ آینده متحول کنند.
تینا مزدکی_به تازگی تصاویری انتشار یافته است که شواهدی از آغاز تولید انبوه جنگنده نسل پنجمی FC-۳۱ چین عرضه می دهند؛ هواپیمایی که بعنوان مکمل سبک تر برای جنگنده سنگین وزن J-۲۰ طراحی شده است. طراحی FC-۳۱ حالا به صورت قطعی به یک نسخه ی قابل استقرار روی ناوهواپیمابر تبدیل گشته که احتمالا با نام J-۳۱ شناخته خواهد شد. علاوه بر این یک نسخه ی صادراتی با عنوان J-۳۵ هم از آن توسعه یافته است. با این وجود، هنوز معلوم نیست که آیا نسخه ی سوم این هواپیما برای خدمت در نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) هم مدنظر قرار گرفته است یا نه.
برد بسیار کوتاه تر، رادار کوچک تر و هزینه های عملیاتی پایین تر FC-۳۱ نسبت به J-۲۰، این احتمال را مطرح کرده که نیروی هوایی برای تشکیل یک ترکیب سنگین-سبک (High-Low Mix) از این دو نوع جنگنده استفاده نماید. با این وجود، بررسی اولویت های عملیاتی نیروی هوایی و روندهای کلی خرید جنگنده می تواند نشانه هایی از احتمال یا عدم احتمال چنین تصمیمی عرضه نماید.
اولویت با جنگنده های سنگین بردبلند
یکی از اصلی ترین عواملی که احتمال خرید FC-۳۱ توسط نیروی هوایی چین را می کاهد، تأکیدی است که این نیرو در سالهای اخیر بر بهره برداری از جنگنده های سنگین با برد بسیار بالا گذاشته است. افزون بر این، پیشرفت های قابل توجهی در توسعهی دو جنگنده ی نسل ششم مجزا برای نیروی هوایی حاصل شده است؛ دو جنگنده ای که در دسامبر ۲۰۲۴ برای اولین بار رونمایی شدند و هر دو در مراحل آزمایش پروازی قرار دارند. انتظار می رود این دو هواپیما، که در فضای مجازی به نام غیررسمی «J-۵۰» (برای مدل سبک تر) شناخته می شوند، در اوایل یا میانه ی دهه ی ۲۰۳۰ بعنوان ترکیب نسل ششم سنگین-سبک (High-Low Mix) وارد خدمت شوند. نسخه ی سبک تر آنها احتمالا بردی مشابه J-۲۰ خواهد داشت، در حالیکه مدل بزرگ تر، بردی فراتر از هر جنگنده ی تاکتیکی دیگر تا به امروز خواهد داشت.
در چنین شرایطی، سرمایه گذاری بر جنگنده ای با برد کمتر مانند J-۳۱ در اولویت قرار نمی گیرد؛ بخصوص در حالی که انتخابهای بسیار پیشرفته تر بزودی در آستانه ی ورود به خدمت هستند. ناوگان جنگنده های نیروی هوایی چین هم اینک از متنوع ترین ناوگان ها در جهان است و افزودن یک نوع جنگنده ی دیگر می تواند پیچیدگی های در رابطه با نگهداری، آموزش و لجستیک را افزایش دهد؛ آن هم بدون مزایای قابل توجه.
J-۲۰ افزایش تولید J-۲۰، نشانه ای از تمرکز بر جنگنده نسل پنجمی
افزایش مداوم تولید جنگنده J-۲۰ هم نشان داده است که تمایل به تقسیم سرمایه گذاری میان دو نوع جنگنده ی نسل پنجمی احتمالا بسیار محدود است. انتظار می رود میزان خرید سالانه J-۲۰ در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۰ فروند برسد؛ در حالیکه این عدد در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۰ فروند بود. برای مقایسه، تنها جنگنده ی نسل پنجمی دیگری که هم اینک در خط تولید قرار دارد، یعنی F-۳۵، تنها با نرخ ۲۴ تا ۴۸ فروند در سال برای نیروی هوایی آمریکا خریداری می شود. مطابق برنامه ریزی های انجام شده برای سال مالی ۲۰۲۶، این عدد حتی به ۲۴ فروند کاهش خواهد یافت.
سرمایه گذاری وسیع چین در تولید انبوه J-۲۰ به خوبی نشان داده است که فضای زیادی برای ورود جنگنده ی نسل پنجمی دیگری مانند J-۳۱ در ناوگان باقی نخواهد ماند. «آبراهام آبرامز»، کارشناس برجسته برنامه ی J-۲۰، در کتاب خود با عنوان جنگنده پنهان کار چین: J-۲۰ ‘اژدهای نیرومند’ و چالش فزاینده ضد سلطه هوایی غرب چنین تحلیل کرده است: «برنامه ی این جنگنده می تواند به گسترش بیشتر سهم جنگنده های دوربرد در ناوگان کل جنگنده های نیروی هوایی چین بینجامد... فاصله ی زیاد میان پایگاه های هوایی چین با رقبای بالقوه اش، اهمیت توانایی پرواز بلند مدت بر فراز اقیانوس آرام در صورت وقوع یک جنگ احتمالی و مزایای مشارکت در عملیات از پایگاه های هوایی پراکنده، همگی از عواملی هستند که به نفع تمرکز بیشتر بر جنگنده های دوربرد است.»
FC-۳۱ نقش کلیدی FC-۳۱ در ناوگان دریایی و صادرات تسلیحات
با وجود احتمال پایین خدمت J-۳۱ در نیروی هوایی، طراحی FC-۳۱ همچنان اهمیت بالای ی در تأمین منافع امنیتی چین ایفا می کند. تخمین زده می شود که هزینه های توسعهی این جنگنده پایین بوده باشد، چونکه خیلی از فناوری های به کاررفته در آن پیشتر در توسعهی J-۲۰ استفاده شده اند و ازاین رو احتیاجی به تحقیقات و توسعهی گسترده ی جدید نبوده است. افزون بر آن، طراحی FC-۳۱ ساده تر از J-۲۰ است و فاقد پیچیدگی هایی نظیر کانارد (canards) است.
با این وجود، FC-۳۱ قابلیت های پنهان کارانه ی قدرتمندی برای ناوگان درحال گسترش نیروی دریایی چین فراهم می کند؛ بخصوص برای اولین ناوهواپیمابر فوق سنگین این نیرو، «فوجیان»، که انتظار می رود قبل از پایان سال ۲۰۲۵ وارد خدمت شود.
نسخه ی صادراتی این هواپیما با نام J-۳۵، ابزاری کلیدی برای تقویت شرکای راهبردی چین، مانند پاکستان، به حساب می آید و می تواند در بازارهای جهانی هم با پیشرفته ترین جنگنده های آمریکا و روسیه رقابت کند. ممنوعیت صادرات J-۲۰، J-۱۶ و پیشتر J-۱۱B، سبب شده که J-۳۵ اولین جنگنده ی صادراتی چین باشد که در رده ی جنگنده های نسل بالا قرار می گیرد.
توسعهی ترکیب جنگنده های سبک و سنگین که در آن نسخه ی سبک به طور عمده برای صادرات درنظر گرفته می شود، در تاریخ بی سابقه نیست و با روندهایی نظیر توسعهی همزمان F-۴ و F-۵ در آمریکا و تولید گسترده ی F-۵ برای بازار خارجی قابل مقایسه است. چین هم اکنون تنها کشوری در جهان است که هم زمان دو جنگنده ی نسل پنجمی را به شکل سری تولید می کند و بر مبنای برنامه های فعلی، در نسل ششم هم این موقعیت منحصربه فرد را حفظ خواهد نمود.
منبع: militarywatchmagazine
منبع: rahatel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان رهاتل در مورد این مطلب