رهاتل

نگاهی به وضعیت اینترنت در سالی که گذشت

نگاهی به وضعیت اینترنت در سالی که گذشت به گزارش رهاتل، اینترنت و به دنبال آن پلتفرم های ارتباطی که این روزها به بخش مهمی از زندگی افراد تبدیل شدند، سال قبل روزهای پر فراز و نشیبی را در سرتاسر جهان پشت سر گذاشتند.



به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، شبکه اینترنت یا مجموعه ای بزرگ از شبکه های کامپیوتری که توسط خطوط تلفن به یکدیگر وصل می شوند و این امکان را برای شرکت ها، سازمان ها، دولت ها، مدارس و حتی اشخاص ایجاد کرده است تا اطلاعات خودرا با سایر کاربران و استفاده کنندگان مبادله و مورد بهره برداری قرار دهند، در سالی که گذشت در سراسر دنیا روزهای پرچالشی را پشت سر گذاشت و سبب شد کاربران چه در ایران و چه در سایر کشورها گاهی به سبب اختلالات سراسری خود شبکه و یا تعدادی از پلت فرم های پرمخاطب با مشکلاتی روبه رو شوند.

به طور مثال (اوایل سال) هزاران کاربر از مشکل دسترسی به یک پلت فرم خارجی (اینستاگرام) اشتراک گذاری عکس، خبر دادند و مِتا پلتفرمز – شرکت مادر اینستاگرام اعلام نمود در کوشش برای احیای دسترسی به اینستاگرام هستند. شرکت مِتا پلتفرمز در اطلاعیه ای اعلام نمود از اینکه عده ای از کاربران مشکل دسترسی به اینستاگرام را دارند، باخبر هستند و تلاش کردند هر چه سریعتر اوضاع به حال عادی برگردد و بابت این مشکل، عذرخواهی کردند.

در آبان ماه هم اختلال جهانی در واتس آپ رخ داد و خیلی از کاربران در رسانه های اجتماعی امروز اعلام نمودند قادر به دریافت یا ارسال پیام در واتساپ نیستند. در حقیقت بعد از گشودن این برنامه مسنجر، کاربران مکالماتشان را می توانند ببینند اما قادر به ارسال یا دریافت پیام نبودند و پیامی مکررا برای خیلی از کاربران در بالای برنامه با این مضمون که واتساپ درحال اتصال به سرور است نشان داده می شد اما اتصالی روی نمی داد.

درنهایت شرکت متا پلتفرمز که مالک واتساپ است، اعلام نمود مشکلاتی که موجب اختلال گسترده در ارسال و دریافت پیام در این پیامرسان شده بود را برطرف کرده است. این شرکت درباره ی علت این اختلال، توضیحی نداد و تنها سخنگوی متا در اطلاعیه ای که ایمیل شد، اعلام نمود باخبر هستیم که مردم امروز برای ارسال پیام در واتساپ گرفتار مشکل شدند؛ ما این مشکل را برطرف کرده و بابت مشکلات ایجاد شده، عذرخواهی می نماییم.

از سوی دیگر کلود فلر در سال ۲۰۲۲، انتشار گزارش هایی را شروع کرد که ماحصل مشاهدات داخلی این شرکت درباره ی قطعی اینترنت دولتی و اختلالات قابل توجه در سراسر جهانی بود. کلود فلر به عنوان شبکه تحویل محتوا که خدمات انعطاف پذیری دیجیتالی را فراهم می آورد، هنگامی که قسمتی از اینترنت قطع می شود، آرایه هایی از سیگنال ها را مشاهده می کند. به عنوان مثال، کلود فلر می تواند درخواستهای پروتکل اینترنت مانند درخواست ها برای روتینگ سیستم "پروتکل دروازه مرزی" (BGP) یا کتاب آدرس اینترنتی "سیستم نام دامنه" را ارزیابی کند تا متوجه اجرای قطعی اینترنت ازطریق یک دولت یا محل اجرای انسداد دسترسی در زیرساخت اینترنت شود. بدین سبب گزارش جدید شرکت زیرساخت وب و امنیت وب سایت کلود فلر، حاکی از آن بود که اختلال در ترافیک اینترنت در سطح جهانی به شکل مبهوت کننده ای، شایع شده است.

بر اساس گزارش وب سایت وایرد، دیوید بلسون، محقق باسابقه اختلالات اینترنت در کلود فلر می گوید این گزارش جدید که وقایع سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را بررسی کرده، به این نتیجه رسیده است که فعالیت مربوط به اختلالات اینترنت، در حقیقت پایین تر یا به نسبت سه ماهه های قبلی سال، کمتر بوده است.

اینترنت در ایران

از تیرماه سال ۱۴۰۱ تا حالا چندین بار اینترنت کشور با کندی و اختلال روبه رو شد و در هر دوره زمانی دلیلهای گوناگونی برای آن اعلام شده است. بطور مثال در تاریخ ۱۶ خردادماه مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف به مرز ۶۰ هزار مگاوات رسیده بود که عدد بسیار بزرگی به شمار می رفت و این رقم از آخرین زمان مصرف سال ۱۴۰۰، ۵۰۰۰ مگاوات بیشتر بود. هرچند از طرف مسئولان صنعت برق اعلام شده بود که شبکه برق کشور بدون مشکل و پایدار می باشد و مشکلی برای تامین برق وجود ندارد، اما در بعضی نقاط شاهد خاموشی هایی بودیم و همین مسئله مانند سالهای قبل قطعی آنتن های موبایل و اینترنت و در نتیجه کندی اینترنت را بدنبال داشت.

همچنین کاربران رسانه های اجتماعی در سوم مردادماه امسال اعلام نمودند که اینترنت خانگی و همراه اول در تهران با اختلال روبه رو شده بود؛ خبری که یکی از رسانه های کشور به نقل از شرکت مخابرات منتشر نموده بود اما از بروز این اختلال در نقاط دیگری از کشور هم مشاهده می شد.

در همین رابطه اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات اعلام نمود اختلال به وجود آمده موجب قطعی موقت اینترنت «در برخی نقاط کشور» شده است؛ اما در ساعاتی بعد شرکت مخابرات ایران اعلام نمود «قطعی اینترنت، ارتباطی به شرکت مخابرات ایران ندارد.»؛ همین طور تعدادی از فعالان این حوزه گفته بودند «اختلال در مرکز ارتباطات زیرساخت» سبب بروز این مشکل شده است.

در نهایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار داشت که اختلال مذکور بر اثر فرسودگی خطوط و تجهیزات انتقال، برق در شبکه اینترنتی تعدادی از منطقه های تهران به وجود آمده بود که با پیگیری و همکاری کارشناسان این شرکت و هماهنگی شرکت توانیر مشکل برطرف و تمامی ارتباطات به حالت به پایدار درآمده است.

اما زمستان سالی که گذشت برای چند بار اختلال در اینترنت کشور رخ داد؛ به شکلی که ۲۶ دی ماه یک اختلال دو ساعته در ترافیک داخل کشور رخ داد که امیر محمدزاده لاجوردی- مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور - با انتشار پستی در فضای مجازی در این زمینه اظهار داشت: دقایقی پیش شاهد افت ترافیک یکی از مراکز IXP کشور بودیم که توسط همکارانم این مشکل مرتفع گردید.

اما بررسی ها حاکی از ادامه دار شدن اختلال در اینترنت کشور بود و ارسال اطلاعات در بعضی از سکوها و پیامرسان ها با اختلال همراه شده بود. در همین رابطه سهراب آغ بیات- معاون فنی شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور - در یک گفت وگوی تلویزیونی درباره ی دلیل اختلال رخ داده در اینترنت کشور اظهار داشت: با توجه حجم ترافیک داخل کشور و توسعه ای که باید اتفاق بی افتد، موقتاً شاهد افت ترافیکی هستیم که با تلاش شبانه روزی همکاران شرکت ارتباطات زیرساخت، ان شاءالله این مشکل درحال حل شدن است و به زودی دیگر این مشکل پیش نخواهد آمد.

همچنین در ۵ بهمن اینترنت ثابت و همراه در بازه زمانی ۱۱: ۴۴ تا ۱۱: ۵۷، کاملا قطع و دسترسی کاربران به اینترنت نا ممکن شد. در ابتدا دلیل این امر مشخص نبود و پیگیری از تعدادی از اپراتورها به این نتیجه رسید که ظاهرا مشکلی از طرف ارتباطات زیرساخت وجود داشت و شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در اطلاعیه ای اعلام نمود: از ساعت ۱۱: ۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شاهد افت ترافیک بین الملل بودیم که به سرعت برطرف شد. این شرکت از به سبب این اتفاق از مردم پوزش خواست و اظهار داشت که تیم های فنی درحال بررسی علت بروز این حادثه هستند.

بار دیگر اختلال مشابهی در ۲۴ اسفند از حدود ساعد ۹: ۵۶ رخ داد به شکلی که در بعضی شرکت های ارائه دهنده اینترنت فقط سایت های داخلی باز و در بعضی موارد دسترسی به این سایت ها نیز با مشکل مواجه بود؛ طبق اعلام برخی کاربران، درگاه های پرداخت نیز با مشکل مواجه بودند. البته این اختلال از ساعت ۱۰.۲۰ برای بیشتر کاربران در آن روز برطرف شد. در این زمینه عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - درباره ی علت اختلال پیش آمده در اینترنت با رد بروز حمله سایبری اظهار داشت: ۱۵ دقیقه در زیرساخت های یکی اپراتورها مشکلی رخ داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما درباره ی اختلال هایی که در چند ماه اخیر در اینترنت کشور رخ داد به ایسنا اعلام نمود که در وزارت ارتباطات در تلاشیم بهترین سرویس را برای مردم عزیز فراهم نماییم البته همانگونه که می دانید قسمتی از شبکه در اختیار ماست. بخشی که در اختیار ما قرار دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت است و بخش قابل توجهی از شبکه در اختیار مخابرات، اپراتورهای همراه و ثابت هستند که ما وظیفه نظارت و تنظیم گری آنها را داریم. هدف ما این است که بهترین ها را فراهم نماییم.

به گفته زارع پور در لایه زیرساخت در سال قبل ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه در مخابرات کشور و بین استانی اضافه کردیم، در تامین پهنای باند اینترنت مورد نیاز کشور هم تقریباً بیش از سه برابر پهنای باند داریم و در یک سال اخیر از منابع مختلف اینترنت را تامین کردیم. همین طور تنوع بخشی به منابع تامین اینترنت کشور یکی از هدف گذاری هایی بوده که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ و اقدامات خوبی دراین زمینه انجام شده است.




1402/01/14
21:50:45
5.0 / 5
325
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات