رهاتل

بزرگترین شکست های فناوری در سال ۲۰۲۱

بزرگترین شکست های فناوری در سال ۲۰۲۱ به گزارش رهاتل سال ۲۰۲۱ که واکسن های کووید قابل دسترس شدند اما پاندمی برای یک سال دیگر ادامه پیدا کرد، برای خیلی از افراد آمیزه ای از امید و چالش بود و در این شرایط فناوری باآنکه همه ما را سرگرم و مرتبط نگه داشت اما در عین حال زندگی ما را سخت تر کرد.



به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، سال جاری دفعاتی پیش آمد که فناوری گرفتار اشتباه شد یا به صورت کامل عمل نکرد که از میان آنها میتوان به قطعی های خدمات غول های اینترنتی و حملات باج افزاری فلج کننده و سلسله مسائلی برای شرکت مِتا (فیس بوک سابقش) اشاره نمود.

پایگاه خبری سی ان ان بیزنس در گزارشی به بررسی قابل توجه ترین شکست های دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱ پرداخته است که عبارتند از:

درز گسترده دیتا در فیسبوک و لینکدین

کارشناسان امنیت سایبری در آوریل اعلام نمودند اطلاعات شخصی نیم میلیارد کاربر فیسبوک شامل شماره تلفن، تاریخ تولد و نشانی ایمیل آنها در وبسایت مورد استفاده هکرها انتشار یافته است. فیسبوک در آن زمان اعلام نمود که این اطلاعات در سال ۲۰۱۹ از پروفایل کاربران به سرقت رفته بود و رخنه مذکور در آن زمان ترمیم شده بود. این واقعه نشان داد که تا چه حد شرکتهایی که میزان زیادی اطلاعات شخصی را جمع آوری می کنند در مقابل عوامل خلافکار، صدمه پذیر هستند.

همچنین در آوریل لینکدین تایید نمود که اطلاعات شخصی از پروفایل حدود ۵۰۰ میلیون نفر برای فروش در یک وبسایت هکری عرضه شده است. لینکدین در آن زمان اعلام نمود اطلاعات به فروش گذاشته شده در واقع دیتایی بوده است که از شماری از وب سایتها و شرکتها جمع آوری شده است و رخنه اطلاعاتی لینکدین نبوده است.

اشتباه اپلیکیشن سیتیزن در شناسایی یک آتش افروز

استارتاپ سیتیزن که هشدارهای جرم لحظه ای ارسال می کند در ماه مه یک جایزه ۳۰ هزار دلاری جهت کمک به شناسایی فردی گذاشت که عامل آغاز یک آتشسوزی حیات وحش در لس آنجلس بود. اطلاعات شامل عکس مردی که به اپلیکیشن سیگنال ارسال شد، سبب دستگیری یک مظنون توسط پلیس شد اما مشکل اینجا بود که وی به اشتباه شناسایی شده بود.

شرکت سیتیزن از محصول جدیدی به نام OnAir در اپلیکیشن خود به منظور انتشار اطلاعات درباره مظنون بهره برده بود اما قبل از پخش اطلاعات، پروتکل های احراز هویت خویش را دنبال نکرده بود.

حملات باج افزاری مشکل ساز شدند

حملات باج افزاری که طی آن هکرها به سیستم کامپیوتری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات را برای دریافت پول از یک شرکت یا سازمان به گروگان می گیرند، در سال ۲۰۲۱ رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد؛ بخصوص حملاتی که شرکتها و زیرساختهای حساس را هدف می گیرند. حمله بزرگی که در ماه مه به سیستم شرکت کلونیال پایپ لاین انجام شد، صدمه پذیری زیرساختهای حساس آمریکا در مقابل چنین جرایمی را بارز کرد.

کلونیال پایپ لاین یکی از بزرگترین خطوط لوله سوخت در آمریکا را اداره می کند و در نتیجه این حمله باج افزاری مجبور شد فعالیت شبکه خویش را متوقف نماید. مدیرعامل کلونیال پایپ لاین بعدها اذعان کرد که ۴.۴ میلیون دلار باج برای پس گرفتن شبکه شرکت و برقراری فعالیت پرداخت کرده است. بازرسان وزارت دادگستری آمریکا در ژوئن اعلام نمودند ۲.۳ میلیون دلار از این پول که در چارچوب رمزارز به هکرها پرداخت شده بود را پس گرفتند.

دو قطعی موقتی که بخش بزرگی از اینترنت را فلج کرد

این اتفاق دو بار در کمتر از دو هفته روی داد و بخشهای وسیعی از اینترنت به علت قطعی ها در شرکتهای فناوری که اغلب مردم هیچگاه درباره آنها نشنیده اند فلج شد. این قطعی ها به سرعت شناسایی و برطرف شدند اما نشان دادند ما تا چه حد به اینترنت وابسته هستیم و اینترنت تا چه حد می تواند متزلزل باشد.

نخستین قطعی در هشتم ژوئن روی داد و وبسایت های بی شماری شامل رِدیت، سی ان ان، آمازون و بسیاری دیگر به علت قطعی شبکه تحویل محتوای "فستلی" از دسترس خارج شدند. سپس در ۱۷ ژوئن مساله ای در شرکت "آکامی تکنولوژیز" روی داد و وبسایت های متعلق به ساوت وست ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، بانک کامن ولث استرالیا و بازار سهام هنگ کنگ قطع شدند.

قطعی "فستلی" ظرف یک دقیقه شناسایی شد و برای اغلب وبسایت هایی که از دسترس خارج شده بودند کمتر از یک ساعت طول کشید در حالیکه آکامی ظرف چند ثانیه به مشتریانش درباره قطعی اطلاع داد و موفق شد در مدت چهار ساعت مشکل را برطرف کند.

این موارد تنها قطعی های بزرگ اینترنت در سال ۲۰۲۱ نبودند. خدمات رایانش ابری آمازون در دسامبر با سه قطعی روبرو شد که به مشکلات دسترسی به وبسایت های دیسنی پلاس، اسلک، نت فلیکس، هولو و بسیاری دیگر منجر گردید. این قطعی ها بر فعالیت های لجستیکی آمازون در فصل مهم خرید تعطیلات هم تأثیر گذاشت.

روز خیلی خیلی وحشتناک فیس بوک

دوشنبه چهارم اکتبر از خیلی از جهات روز وحشتناکی برای شرکت فیسبوک بود که اندکی پس از آن به مِتا تغییر نام پیدا کرد. شب قبل فرانسس هوگن، افشاگر فیسبوک، هویت خویش را در برنامه ۶۰ دقیقه افشا کرده و مدعی شده بود این شرکت اطلاع داشت چگونه شبکه های اجتماعی اش برای انتشار اطلاعات نادرست، نفرت پراکنی و خشونت مورد استفاده قرار گرفته اند. هوگن قبل از آن منبع ناشناس درز هزاران صفحه سند داخلی فیسبوک بود که دستمایه سلسله گزارشهای روزنامه وال استریت ژورنال قرار گرفته بود و به فایلهای فیسبوک شهرت پیدا کرده بود.

سپس روز دوشنبه قطعی بزرگی صورت گرفت که سبب غیرقابل دسترس شدن فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام برای مدت طولانی شد که تغییر پیکربندی عامل آن اعلام گردید. ارزش سهام فیسبوک در حالیکه تلاش می کرد به مساله قطعی خدمات و افشاگری هوگن در تلویزیون رسیدگی کند، ریزش کرد و این شرکت خویش را برای تحقیقات رگولاتوری بیشتری آماده کرد چونکه مقرر شد هوگن روز بعد در مقابل اعضای کنگره شهادت دهد. و همان روز این شرکت خواهان رد شکایت ضد انحصارطلبی شد که ضد این شرکت توسط کمیسیون تجارت فدرال تنظیم شده بود.

این روز، پیشبینی کننده اتفاقات بیشتر در آن ماه بود. اواخر اکتبر کنسرسیومی متشکل از ۱۷ سازمان خبری آمریکایی گزارشهای خویش را منتشر نمودند که مبتنی بر اسنادی شامل اطلاعات افشا شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بود و توسط وکیل حقوقی هوگن به شکل ویرایش شده در اختیار کنگره قرار گرفته بود. این گزارشها در ارتباط با جزئیات نحوه استفاده از فیسبوک برای هماهنگی حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره و استفاده قاچاقچیان انسان از این شبکه اجتماعی برای سوءاستفاده از افراد بود.

درس عبرت زیلو درباره برآورد قیمت خانه با هوش مصنوعی

در نوامبر شرکت زیلو اعلام نمود "زیلو آفرز" را به علت غیرقابل پیشبینی بودن در پیشبینی قیمتهای خانه و بسیار فراتر بودن از حد انتظار این شرکت، تعطیل می کند. این خبر اذعان به شکست این شرکت ملکی بود که در سه ماهه سوم ارزش موجودی خویش را ۳۰۴ میلیون دلار کم کرد و با ریزش ارزش سهام روبرو شد و اعلام نمود دو هزار شغل که معادل یک چهارم از کارکنانش بود را حذف می کند.

اما به منزله چرخش معکوس از اوایل سال بود که این شرکت با اطمینان نسبت به توانایی خود جهت استفاده از هوش مصنوعی برای برآورد ارزش خانه ها ظاهر شده بود و نشان داد استفاده از هوش مصنوعی برای برآورد ارزش یک خانه تا چه حد می تواند چالش برانگیز باشد.

خودران کامل تسلا رانندگان را به وحشت انداخت

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا مدت ها از نرم افزار خودران کامل این شرکت خودروسازی برقی تعریف می کرد اما در انتهای سال ۲۰۲۱ این نرم افزار نه تنها به صورت کامل اتوماتیک نیست بلکه قابلیتهای دستیار راننده ای دارد که کاربران را ملزم می کند موافقت کنند که باید در پشت فرمان در وضعیت آماده باش قرار بگیرند تا در صورت ضرورت کنترل فرمان را به دست بگیرند. به علاوه تنها شمار کوچکی از رانندگان تسلا همچون گروهی که ۱۰ هزار دلار برای نسخه بتای این توانایی پرداخت کرده اند، توانسته اند تابحال آنرا امتحان کنند.

و در حالیکه این توانایی فوق العاده به نظر می آید اما رانندگانی که از آن بهره برده اند می گویند اغلب مطمئن نیستند خودرویشان در مرحله بعد چه حرکتی خواهد نمود و این مساله وقتی پشت فرمان یک خودروی چند هزار پوندی قرار می گیرید، وضعیت ترسناکی به نظر می آید.




1400/10/06
21:36:39
5.0 / 5
183
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات