رهاتل

چالش های اقتصاد مخابرات در سال ۱۴۰۰

چالش های اقتصاد مخابرات در سال ۱۴۰۰ یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دلایلی را برشمرد که اگر شرکت های مخابراتی بدون اعلام ورشکستگی سال جاری را پشت سر بگذارند، داستان موفقیتشان را باید روایت کنند.


به گزارش رهاتل به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، در یادداشت عباس پورخصالیان آمده است: پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۲۰۲۱، مثل سالهای اخیر بشارت دهنده رسالت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در امر خطیر تحول (یا به بیان من) ترادیسی دیجیتالی جوامع انسانی از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتالی در جامعه اطلاعات است. تنها تفاوت پیام امسال دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات نسبت به پیامهای سالیان پیش این است که پیام امسال ایشان از فناوری های اطلاعات و ارتباطات بعنوان مدافع جامعه انسانی در مقابل کووید ۱۹ یاد می کند. به عقیده دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات، خیلی از داستانهای روایت شده از کارکرد موفقیت آمیز فناوری های اطلاعات و ارتباطات در مقابل کووید ۱۹، هم گویای اهمیت حیاتی فناوری های اطلاعات و ارتباطات هستند و هم ناهمگونی و نابرابری های عمیق توسعه جامعه اطلاعات و دولت دیجیتالی را در بین و در درون تعدادی از کشورها بر ملا می کنند. از ین جهت، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات مایل است در این سال سرنوشت ساز (۲۰۲۱)، اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات را در روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات بسیج و متحد کند تا برای تحقق ترادیسی دیجیتالی در هر زمینه از کسب وکار و در تمام بخش های زندگی بیشتر و بهتر از پیش بکوشند. به قول وی این روز فرصتی برای تقویت راهبردهای ملی در زمینه توسعه، اجرای سیاست های هوشمندانه و اقدامات مؤثر برای تشویق سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب مهارت های دیجیتالی و ارتقای خدمات اتحادیه بین المللی مخابرات با بهره گیری از فناوری هایی جدید مانند "هومص" (AI) یا نسل پنجم ارتباطات رادیویی (۵G) بطوریکه ترادیسی دیجیتالی شتابنده ای که شاهد آن هستیم، هیچ کس را فراموش نکند، فردی را در "برونخط" و در حالت Offline غال نگذارد و احدی را در وضعیت «خارج از کنترل» و نامتصل یا (”Not controlled by or directly connected to a computer or the internet”) رها نکند. اختتام بخش پیام دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات این درخواست است که اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات بکوشند، روایت های کتبی داستان موفقیت خود در عرصه توسعه فاوا بعلاوه چالشهای موجود یا رفع شده و درسهای آموخته شده در پروسه توسعه فاوا تحقق اقتصاد دیجیتالی را به دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات منعکس کنند.

ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات دارای دو نوع عضویت است: یکی، عضویت دولتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آنرا نمایندگی می کند و دیگری، عضویت بخشی که از میان ده ها شرکت فعال در بخش مخابرات و ارتباطات کشور، تنها شرکت مخابرات ایران است که Sector Member یا عضو بخشی ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات است. پس بر عهده این دو عضو اتحادیه بین المللی مخابرات است که درخواست دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات را اجابت و داستان هایی از موفقیت ها و چالش های پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور را صادقانه روایت کنند. حالا می توان پرسید: آیا بخش دولتی و بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات در ایران، در جشن ۱۷ مه، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات در سال ۱۴۰۰ خورشیدی می تواند از موفقیت های خود در سرعت بخشیدن به پروژه های ترادیسی دیجیتالی در این زمانه دشوار، داستانی صادقانه روایت کند؟به عقیده نگارنده، داستان چالش های ما به قدری تلخ هستند که حتی نخواهیم توانست روایت شان نماییم. به یاد بیاوریم که نوروز ۱۴۰۰ با شکایت رهبری از ولنگاری در فضای سایبری آغاز شد و با پیام ایشان درباره ضرورت پشتیبانی و مانع زدایی از تولیدگران کالاها و ارائه کنندگان خدمات اساسی کشور! روایت داستان موفقیت های احتمالی مان را (اگر موفق شدیم) باید به بعداز مانع زدایی ها موکول کنیم!سالی که نکوست از بهارش پیداست!درست است که نباید انرژی منفی در بدنه جامعه تزریق کرد! اما، از موفقیت های محقق نشده هم نباید بشارت داد.
می گویند: موفقیت، همیشه دروغگویی بزرگ بوده است (Success has always been the greatest liar) پس بگذار امسال که سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است، شمه ای از شکست ها و چالش های تجربه شده در بخش فاوا بگوییم؛ تا مشکلات فراهم آوران شبکه های مخابراتی و ارتباطی که سهمی به سزا در افزایش تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از دیگر بخش ها بر عهده دارند، نیز مطرح و ان شاءالله رفع شوند.به دلیلهای زیر اگر شرکت های مخابراتی کشور، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارند بدون آن که ورشکستگی خودرا اعلام کنند، داستان هایی از موفقیت را باید برای دیگر اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات روایت کنند: - نخست، به دلیل تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰! قانونی که تبصره ۶ آن در بند "ی"، جزء (۲) صراحت دارد که: از درآمد شرکت های بخش خصوصی مخابرات و ارتباطات باید ۱۰ درصد بیشتر از پیش برداشت کرد، تا با نظارت و مدیریت دبیر شورای عالی فضای مجازی برای توسعه زیرساختهای همان اپراتور در شبکه ملی اطلاعات هزینه شود (!!) و قسمتی از آن نیز خرج نهادی نظارتی در عرصه تولید محتوا در مجموعه فرادولتی و فراقوه ای سازمان صدا وسیما شود (!!- از منظر دگرگونی اقلیمی نیز سال ۱۴۰۰ سالی چالش برانگیز برای اُپراتورهای مخابراتی و ارتباطی است: از اخبار یکی دو ماهه اخیر چنین بر می آید که شرکتهای مخابراتی و ارتباطی به سبب مخاطرات خشکسالی، بالا رفتن دمای سالن های تجهیزات فنی و احتمال قطع شدن مکرر شبکه برق رسانی، به خصوص به سبب کارکرد نامناسب نیروگاه های برق آبی، باید در طرح تامین برق اضطراری برای سالن های دستگاه و پایگاه داده های خود تجدید نظر اساسی و سرمایه گذاری مجدد کنند. برای مثال از الان، مدیران شرکت های فاوا به خریدن سامانه های UPS روی آورده اند؛ دستگاهی که مدام به شبکه برق متصل است و در لحظه قطع برق رسانی از طرف وزارت نیرو، برق تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را بصورت خودکار و قطع نشدنی تا یکی- دو ساعت، تامین می کنند.- به سبب افزایش بیش از پیش پدیده واندالیسم علیه تجهیزات Outdoor که بیرون از مراکز مخابراتی نصب می شوند، امسال نیز همچون سالیان پیش، خساراتی معتنابه و اغلب جبران ناپذیر به شرکت های مخابراتی در سراسر کشور وارد می شوند. اگر در سالهای قبل به کابین های انشعاب خط مشترک (موسوم به "کافو") خساراتی وارد می شد، کابل های مسی دزیده می شدند و قطعات آهنی هشداردهنده مسیر فیبر نوری به سرقت می رفتند، ولی حالا مدتی است که خود فیبر نوری کشیده شده در جاده های کشور نیز بمنظور فروش روکش گرانقیمت آن در بازار سیاه به سرقت می روند.- مسایل دیگری که امسال تازه رسانه ای شده است، مربوط است به مناقشه میان شرکت های فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت (FCP) و شرکت مخابرات ایران که انحصار خصوط مشترکان کشور را در اختیار دارد. شرکت مخابرات ایران باید برای رونق کسب و کارهای رقبای خود در حوزه فراهم آوری خدمات دسترسی ثابت به اینترنت، کارهای مربوط به "رانژه" یا سیم کشی رفت و برگشت از سالن انشعاب خط مشترک به اتاقک شرکت های FCP فراهم آور خدمات دسترسی ثابت به اینترنت را انجام دهد، در صورتیکه مخارج این کار و خصوصاً هزینه سیم رانژه، چندین و چند برابر شده اما سالهاست که تعرفه تعیین شده برای این "رانژه کِشی" همچنان ثابت مانده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تجدید نظر در احکام قبلی مربوط به تعرفه این خدمات B۲B سر باز می زند!اما امسال که سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از تولیدگران و فراهم آوران خدمات است، دستگاه های دولت دوازدهم بنظر می رسد رغبتی به حل و فصل مشکلات درامدی اپراتورهای مخابراتی و مانع یابی و مانع زدایی از آن نداشته باشند؛ چه رسد به دستگاهها و دیوان سالاران دولت سیزدهم که تا بیایند سوار کار شوند، زمستان رسیده است و با چنان حجمی از موانع مواجه اند که رفع تنها برخی از مهم ترین آنها تا آخر سال ۱۴۰۰ ممکن و مقدور می شود. پس با احترام به فعالیت خستگی ناپذیر همه‌ی دستگاه های دولتی، اصناف و دست اندرکاران بخش فاوای کشور باید با بهره گیری از شعار امسال (پشتیبانی ها و مانع زدایی ها)، خود مقررات گذاری را تجربه و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست کرد: اگر نمی توانید یار شاطر برای بخش فاوا باشید، بار خاطر نباشید! ریش سفیدی از قدیم الایام در اصناف و بازارهای کشور، روشی جاافتاده بوده است. برای حل و فصل مناقشات! حداقل در مورد اخیر (هزینه گذاری رانژه کِشی) سریعاً راهگشا باشید! اما اگر قادر به حل عاجل معضل نیستید، اعتراف کنید تا دست اندرکاران بخش، خود رأساً چاره و فصل مناقشات میان خودرا تجربه کنند.


منبع:

1400/02/30
13:02:45
5.0 / 5
966
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات