رهاتل
در نشست وزارت ارتباطات مطرح شد:

وضعیت مناسبی در لایه خدمات پایه شبكه ملی اطلاعات نداریم

وضعیت مناسبی در لایه خدمات پایه شبكه ملی اطلاعات نداریم به گزارش رهاتل عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: در شبکه ملی اطلاعات، لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه نیز وضعیت بهتری از لایه خدمات پایه دارد اما در این لایه وضعیت مناسبی نداریم.


به گزارش رهاتل به نقل از وزارت ارتباطات، شصت و یکمین نشست نقد و اندیشه با مبحث «شبکه ملی اطلاعات، انتظارات و چشم اندازها» با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رسول جلیلی استاد دانشگاه و عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی برگزار گردید. در این جلسه مسؤلان اجرایی و تصمیم گیر این حوزه ضمن اشاره به اقدامات انجام شده درباره شبکه ملی اطلاعات در بخش های زیرساختی و ارتباطی، به تمرکز بر لایه خدمات و عرضه خدمات تاکید نمودند و از متولیان این حوزه ها خواستند که به وظایف خود در این بخش ها عمل کنند. شبکه ملی اطلاعات از اینترنت مستقل نیست در ابتدای این نشست رسول جلیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال حاضر شبکه ملی اطلاعات، ضمن اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات نگاشتی از شبکه جهانی اینترنت بر جغرافیای ایران است، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات در طول شبکه جهانی اینترنت در ایران است و این طور نیست که شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد. وی ضمن اشاره به بحث استقلال در شبکه ملی اطلاعات، اضافه کرد: بحث استقلال در اسناد بالادستی به مفهوم حکمرانی و مدیریت است و اینکه کدام قوانین کشور در این بستر اعمال می شود. جلیلی به سند ابلاغی مهرماه سال جاری اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این سند شبکه ملی اطلاعات در مدل مفهومی چند لایه از لایه های، ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات پایه و دو لایه بالایی آن خدمات عمومی و محتوا تشکیل شده که سه لایه ابتدایی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است. در لایه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی نداریم وی ادامه داد: وضعیت ما در لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه هم وضعیت بهتری از لایه خدمات پایه دارد اما در این لایه وضعیت مناسبی نداریم. این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه الان حدودا تمام مردم ایران کاربر فضای مجازی می باشند، خاطرنشان کرد: به علت اینکه مردم از راه لایه خدمات و محتوا از امکانات این شبکه استفاده می نمایند اگر در این لایه مانند برنامه شاد مشکلاتی وجود داشته باشد به اشتباه آنرا از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می بینند. هر نقصی در پلت فرم ها را به شبکه ملی اطلاعات ارتباط می دهند حمید فتاحی هم ضمن اشاره به اینکه بیشتر از ۱۴ سال از طرح مبحث شبکه ملی اطلاعات می گذرد، اظهار داشت: در طول این سال ها این شبکه با عناوین و اسامی مختلف مانند اینترنت ملی که امروز همه در جعلی بودن این عنوان اتفاق نظر دارند تا شبکه ملی اینترنت برای این مفهوم استفاده شده است. وی ضمن اشاره به برنامه آموزشی شاد و استفاده فراگیر از آن، اضافه کرد: با عنایت به شرایط و زمان راه اندازی، این برنامه قابل قبول است اما نسبت به آنچه که باید باشد نقص هایی دارد و باید ببینیم وقتی کاربری در مواجه با برنامه ای مانند شاد به مشکل برمی خورد اشکال به کجا برمی گردد. معاون وزیر ارتباطات، خاطرنشان کرد: امروز در کشور هر کجا نقصی در پلتفرمی یا برنامه ای وجود داشته باشد عنوان می شود که شبکه ملی اطلاعات مشکل دارد یا کامل نیست. وی به استانداردهای تدوین شده در سند شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و اضافه کرد: وزارت ارتباطات بر مبنای همین اسناد تدوین شده در شورایعالی فضای مجازی توانست عقب ماندگی چندین ساله در حوزه توسعه زیرساخت ها را انجام دهد به صورتی که در سال ۹۲ کمتر از ۳۰۰ هزار کاربر در حوزه پهن باند داشتیم اما الان بیشتر از ۷۰ میلیون کاربر موبایل و ثابت از این خدمات استفاده می نمایند. فتاحی، به خدمات بانکی، ویدیویی و خرید و فروش کالا بعنوان سرویس هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات عرضه می شود اشاره نمود و اظهار داشت: بخشی از خدمات هم به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند خدمات ابری، دیتا سنترها و پلت فرم ها برمی گردد که در کشور انجام شده است. نارضایتی از یک پلت فرم به مفهوم کم کاری در شبکه ملی اطلاعات نیست وی ادامه داد: اینکه کاربری از پلتفرمی یا برنامه ای نارضایتی داشته باشد به مفهوم کم کاری در اجرای شبکه ملی اطلاعات نیست و باید بررسی شود چه میزان از این نارضایتی به عملکرد در حوزه این شبکه و چه میزان به عملکرد بخش های دیگر در این عرصه برمی گردد. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن اشاره به تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: نمی توانیم از این وزارتخانه در حوزه محتوایی و فرهنگی انتظاراتی داشته باشیم چون که تکلیفی در این عرصه ندارد. صدا و سیما محتوای کافی برای کاربران فضای مجازی نداشته است جلیلی هم در ادامه این نشست ضمن اشاره به اینکه وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات به نمایندگی از دولت سرمایه گذاری مناسبی داشته و دارد، خاطرنشان کرد: در این عرصه وضعیت مطلوبی داریم اما با توقعات و انتظارات مردم فاصله دارد که البته این فاصله همیشه باقی می ماند. وی ادامه داد: بخش خصوصی هم به علل مختلف سرمایه گذاری مناسبی نداشته و شتاب بالای فناوری و افزایش انتظارات مردم سبب افزایش شکاف بین توقعات و آنچه داریم شده است. این عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی به وضعیت نامناسب خدمات پایه فضای مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و جویشگر در چند سال قبل اقدامات مختصری انجام شد اما دولت باید برای ایجاد انگیزه و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری کند یا شرایطی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم آورد که البته در بخش هایی این حمایت انجام شده است. وی ادامه داد: در حوزه پیام رسان های داخلی باید خدماتی در نظر گرفته شود تا برای صاحبان این پیام رسان ها صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوانند برنامه ای برای ۵ سال خود داشته باشند. این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تهدید قطع اینترنت از سوی کشوری مانند آمریکا، خاطرنشان کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم در صورت قطع اینترنت اگر خدمات دهنده و خدمت گیرنده در داخل کشور هستند مشکلی برای شبکه و عرضه خدمت وجود نداشته باشد. وی به وظیفه دیگر بخش ها در حوزه شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و اضافه کرد: به صورت مثال در حوزه محتوا صدا و سیما که مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را بر عهده گرفته، اگر امروز در دوران کرونا مردم به اندازه کافی سرگرمی در اختیار ندارند و محتوای ناهنجار خارجی را استفاده کنند اشکال از صدا و سیما است. جلیلی به وضعیت مبهم تنظیم گری خدمات نوین اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون معلوم نیست تنظیم گری خدمات نوین بر عهده چه بخشی است و احتیاج به تعاملی بین وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و شورایعالی فضای مجازی برای تعیین تکلیف این حوزه وجود دارد. وی از تلاش وزارت ارتباطات برای عرضه سرویس بهتر در برنامه شاد قدردانی نمود و اضافه کرد: وزارت ارتباطات زمینه عرضه خدمات به جمعیت ۱۰ میلیونی را فراهم نموده است و من پیش از گلایه از وزارت ارتباطات در این عرصه از مرکز ملی فضای مجازی گلایه کردم چون که این مرکز باید هماهنگی بین متولیان این حوزه را برای عرضه خدمت بهتر فراهم آورد. این عضو شورایعالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان در دورترین نقاط کشور می خواهند از خدمات شاد بهره مند شوند اما به محض اختلال در این برنامه از پیام رسان خارجی استفاده می نمایند که این بسیار خطرناک می باشد. پلتفرم هایی با کاربران ده ها میلیونی در شبکه ملی اطلاعات خدمت می دهند مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم در بخش دیگری از این نشست به مشکلات شاد اشاره نمود و اظهار داشت: اینکه خانواده ای یا دانش آموزی در گوشه ای از کشور به علت مشکلات این برنامه از وزارت ارتباطات انتقاد کند حق دارد و مشکلی نیست اما اینکه نخبگان و افراد صاحب فکر و رسانه که می دانند مشکلات در شاد یا پلت فرم های دیگر در ارتباط با وزارت ارتباطات نیست اما این مشکلات را به وزارت ارتباطات نسبت دهند و متهم کنند، درست نیست. وی به تفاوت وضعیت زیرساخت ها پیش از سال ۹۳ و پس از آن اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون خدمات بانکداری الکترونیک، مسیریاب ها، خدمات حمل و نقل اینترنتی و VOD ها که کاربران چند ده میلیونی دارند بر بستر شبکه ملی اطلاعات سرویس می دهند و اگر امکان عرضه این خدمات از سرویس دهندگان ایرانی وجود نداشت تمام این خدمات از سوی سرویس دهندگاه خارجی عرضه می شد و از اقتصاد، اشتغال و دانش آن محروم بودیم و مشکلات بسیاری در حوزه مختلف ایجاد می کرد. معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به راه اندازی مرکز داده شهید سلیمانی برای عرضه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: این در شرایطی است که بر مبنای اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت این کار در چارچوب وظیفه این شرکت نیست و باید بخش خصوصی انجام دهد، همین طور که در بخش خدمات ابری، دیجیتال و دیتا سنترها ورود کرده و توانسته است موفق باشد. مشکل عدم ورود به حوزه پیام رسان ها در جای دیگری است وی ادامه داد: چرا همین شرکت ها وارد کسب و کار پیام رسان ها نشدند و همین مبحث نشان داده است که مشکل زیرساختی وجود ندارد و مشکل در جای دیگری است که باید بررسی شود. فتاحی خاطرنشان کرد: اینکه صدا و سیما گزارش آنچنانی تهیه نماید که مثلا شبکه ملی اطلاعات در حد ۲۰ یا ۲۵ درصد انجام شده است نشان از بی انصافی و غرض ورزی سیاسی است چون که تمام اقدامات ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات از سوی مرکز ملی فضای مجازی رصد می شود و گزارش ها به این مرکز عرضه شده است. وی اختلاف مبانی را سبب برداشت های متفاوت از میزان پیشرفت کار در شبکه ملی اطلاعات عنوان نمود و اضافه کرد: تمام متولیان و بخش های مختلف بدون جانب گیری های سیاسی در این عرصه با هم تلاش کنند تا زیست بوم این حوزه شکل بگیرد چون که همه و به خصوص بخش خصوصی و فعالان این حوزه در ابتدا منتفع می شوند. رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، خاطرنشان کرد: ما در حوزه زیرساخت ها که وظیفه وزارت ارتباطات بوده، در حدود ۸۰ درصد کار را انجام داده ایم اما اگر از منظر حکمرانی و زیست بوم فضای مجازی نگاه نماییم در حدود ۳۰ درصد در کشور کار شده است که بخش های دیگری از دولت و حاکمیت هم در این بخش مسئولیت دارند. وی ضمن اشاره به رشد هزار درصدی ترافیک شبکه ملی اطلاعات نسبت به سال ۹۶، اضافه کرد: تنها مشکلی که دوستان منتقد اشاره می کنند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است که باید در جای دیگری پیگیری شود. امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات مهم می باشد جلیلی هم در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه ضمن اشاره به رشد فناوری، نیاز مردم، کرونا و رقبای سخت، تصریح کرد: این موارد در کنار هم، عرصه را برای ما در حوزه فضای مجازی سخت کرده است. وی انتقادها در این عرصه را وارد دانست و اضافه کرد: امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات بعنوان یک شبکه حیاتی بسیار مهم می باشد و اینکه در تجهیزات زیرساخت این شبکه تجهیزات آمریکایی داریم یعنی تاب آوری مناسبی ندارد البته وظیفه وزارت ارتباطات هم احیای صنعت داخلی نیست و این مساله مشترک همه کشور است. این استاد دانشگاه صنعتی شریف، وضعیت خرید الکترونیکی کالا، تولیداپلیکیشن ها و مسیریاب ها را در کشور مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: صادرات و واردات پهنای باند به نسبت تولید در کشور در مقایسه با کشوری مانند کره جنوبی وضعیت مناسبی ندارد. وی درباره فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی، اضافه کرد: این شبکه ها بر مبنای مصوبات سال ۹۶ می توانند با دریافت مجوز در کشور فعالیت کنند. عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه ما صد در صد با قطع اینترنت مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: هیچ کس در جمهوری اسلامی فقط قائل به شبکه ملی اطلاعات نیست و ما همه احتیاج به اینترنتی خیلی خوب داریم و همین طور که لحظه ای قطعی برق زندگی ما را مبتلا به اختلال و تاریکی می کند، ما اینترنت بدون قطعی را بعنوان یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات در تمام نقاط جغرافیایی کشور نیاز داریم و واجب است. محل حل اختلاف ها و گلایه ها، مرکز ملی فضای مجازی است فتاحی هم در بخش پایانی این نشست با تاکید به اینکه هر چقدر خدمات عرضه شود کاربران انتظار خدمات بهتری دارند، اظهار داشت: به علت اینکه سطح خدمات به صورت دائم در حال توسعه است توقع مردم هم افزایش می یابد و پاسخ به این انتظارات بر عهده بخش فناوری اطلاعات و بخشی هم بر عهده اپراتورها است که باید به صورت دائم خدمات خویش را توسعه دهند. وی ضمن اشاره به جبران عقب ماندگی در این سال ها، اضافه کرد: الان مبحث ۵G در دنیا مطرح شده که ایران هم همزمان در حال بهره برداری آزمایشی از این فناوری و استفاده از آن است. مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به تجهیز ۸۰ درصد روستاهای کشور بر مبنای برنامه ششم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: این کار با سرعت بسیار خوبی در این دولت پیش رفته و با پیگیری های شخص وزیر ارتباطات و همکاری مجموعه های مسوول این حوزه تا آخر سال جاری این مورد محقق می شود. وی یکی دیگر از موضوعات در اسناد شبکه ملی اطلاعات را امنیت کاربران و استقلال آن عنوان نمود و اضافه کرد: بر طبق این مصوبات تدابیری در حوزه امنیت شبکه مانند سامانه های دژپا بوجود آمده که متشکل از زنجیره ای از ابزار امنیت شبکه است و خیلی از حملات هدف گذاری شده به کسب و کارها و پلت فرم های این حوزه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت خنثی شده است. معاون وزیر ارتباطات ضمن اشاره به فعالیت پلت فرم های ملی و فراگیر در کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که پلتفرمی به صورت ملی و فراگیر خدمات عرضه می دهد حاکمیت وظایفی را برای حفظ و صیانت از آن در حوزه های سیاست گذاری های زیرساختی، مالیاتی، حقوقی و بیمه دارد تا این پلت فرم ها بتوانند وارد حوزه صادرات شوند که اتفاق مهمی در زیست بوم فناوری اطلاعات در کشور است. فتاحی، محل حل اختلاف ها و گلایه ها در این عرصه را مرکز ملی فضای مجازی عنوان نمود و اظهار داشت: باید تمام نظرات و اشکالات به جای اینکه در فضای رسانه ای مطرح شود در جایگاهی تخصصی عنوان و حل شود. وی ادامه داد: ما نسبت به تکالیف خود کم کاری نداشته ایم و بقیه بخش ها به کمک ما و فضای مجازی بیایند. مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، خاطرنشان کرد: قانون ۹۰ ساله تجارت مناسب شرایط حال حاضر فضای مجازی و پلت فرم های این حوزه نیست و در موضوعات حقوقی و قضایی و رسانه ای هم باید با شرایط امروز متناسب باشد و اگر کمی از مبحث زیرساخت به سمت حل این مشکلات برویم و کم کاری ها را ببینیم اتفاقات خوبی رخ می دهد و مورد استقبال مردم قرار می گیرد.


منبع:

1399/09/22
12:17:03
5.0 / 5
1215
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , اپل , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات