رهاتل

قوی ترین خودروی ایرانی

قوی ترین خودروی ایرانی به گزارش رهاتل، آریا پلاگین هیبرید با موتور برقی 215 اسب بخار، توان پیمایش 1200 کیلومتر و مصرف 2.7 لیتر سوخت بنزین در هر صد کیلومتر تولید می شود.


به گزارش رهاتل به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، گروه خودروسازی سایپا با حاضر شدن در نمایشگاه موتور تهران از آریا پلاگین هیبرید رونمایی نمود. این کراس اوور به عنوان اولین خودروی ایرانی پلاگین هیبرید سال آینده روانه بازار خواهد شد.
معرفی سایپا آریا پلاگین هیبرید آریا پلاگین هیبرید تازه ترین پروژه سایپا است که با همکاری DAE و چانگان توسعه پیدا کرده و با عنایت به خروجی فنی آن می توان لقب قوی ترین خودروی ایرانی را به آن داد.
آریا پلاگین هیبرید در رده خودرو های هاچ بک کراس با ۴۳۶۷ میلی متر طول، ۱۸۲۷ میلی متر عرض، ۱۵۵۲ میلی متر ارتفاع و ۲۶۵۰ میلی متر فاصله محوری مبنی بر پلت فرم شاهین توسعه پیدا کرده است.
نسخه معرفی شده توسط سایپا همچنان همان مشخصات ظاهری آریا بنزینی را دارد اما به زودی نسخه فیس لیفت این خودرو با تغییرات قابل توجه در نمای جلو و عقب رونمایی خواهد شد.
مشخصات و خصوصیت های فنی سایپا آریا پلاگین هیبرید آریا پلاگین هیبرید از پیشرانه های برقی و بنزینی تنفس طبیعی بهره می برد که در چارچوب فناوری گیربکس مخصوص خودرو های هیبریدی (DHT) قدرتشان به چرخ های جلو می رسد.
پیشرانه بنزینی یورو ۶ این خودرو A۱۵H نام دارد و به تنهایی قادر می باشد ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتون متر گشتاور تولید نماید. این پیشرانه هم به شکل موازی توان خویش را به چرخ ها منتقل می کند و هم در وضعیت سری می تواند نقش ژنراتور را برای شارژ باتری برعهده داشته باشد.
در کنار موتور بنرینی، یک پیشرانه برقی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متر توان اصلی حرکت خودرو را تأمین می کند.
طبق اعلام سایپا، آریا پلاگین هیبرید می تواند سرعت صفر تا صد کیلومتر را با شتاب قابل توجه در حدود ۸ ثانیه بپیماید و به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ظرفیت باک بنزین این خودرو ۴۷ لیتر بوده و در چرخه آزمایشکاهی مصرف سوخت آن کمتر از ۲٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می باشد.
علاوه بر شارژ باتری ها توسط پیشرانه احتراقی، به شکل مستقیم هم می توان از درگاه مجزا، باتری آریا را شارژ نمود. در صورت پر بودن باک بنزین و همینطور شارژ کامل باتری، پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتری برای آریا پلاگین هیبرید در دسترس می باشد. در صورت استفاده از خودرو به شکل تمام برقی و بدون روشن شدن موتور بنزینی هم می توان ۱۲۵ کیلومتر پیمایش با شارژ کامل باتری انجام داد.
باتری آریا پلاگین هیبرید با شارژر AC عادی ۳٫۳ کیلوواتی در مدت ۸ ساعت شارژ شده و با شارژر سریع جریان DC هم می توان ظرفیت آنرا در مدت ۳۵ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد رساند. آریا پلاگین هیبرید مجهز به سیستم بازیابی انرژی بوده و می تواند از جریان معکوس ایجاد شده، باتری را شارژ کند.
امکانات ایمنی و رفاهی سایپا آریا پلاگین هیبرید نسخه تولید انبوه آریا پلاگین هیبرید که احیانا با ظاهر جدید روانه بازار می شود مجهز به سیستم روشنایی خودکار با فناوری ال ای دی است. درب صندوق برقی، شارژر بیسیم موبایل، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن ردیف جلو، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، کلاستر دیجیتال یکپارچه به همراه مالتی مدیا، کروز کنترل و تهویه خودکار از دیگر امکانات آریا به شمار می روند.
با عنایت به اطلاعات رسیده از سایپا، از آنجاییکه این پروژه به مرحله نهائی نرسیده این احتمال وجود دارد که علاوه بر امکانات ایمنی فعلی آریا بنزینی شامل ایربگ راننده و سرنشین، رادار نقطه کور، کنترل پایداری و کنترل حرکت در سراشیبی، امکاناتی نظیر ایربگ های جانبی سرنشینان جلو، سیستم اخطار خروج از خط، سیستم اخطار برخورد از جلو و قابلیت ثبت وقایع هم به مجموعه ایمنی خودرو اضافه شود.
زمان ارائه و قیمت سایپا آریا پلاگین هیبرید پروژه آریا پلاگین هیبریدی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و پیش بینی می شود از نیمه دوم سال آینده شاهد عرضه آن به بازار باشیم.
بنابر اطلاعات رسیده از سایپا، قیمت آریا پلاگین هیبرید حدود شصت درصد گران تر از قیمت کارخانه ای شاهین پلاس اتوماتیک خواهد بود.
آریا پلاگین هیبرید را باید نقطه عطفی در راه برقی سازی محصولات داخلی دانست. ترکیب توان بالا، مصرف سوخت پایین و امکان حرکت برقی تا مسافت قابل قبول، این خودرو را به محصولی متفاوت در بازار خودرو های ایرانی تبدیل خواهد نمود. اگر سایپا بتواند در حوزه خدمات بعد از فروش و قیمت گذاری منطقی عمل کند، آریا هیبرید می تواند جایگاه ویژه ای در بین مشتریان مشتاق تکنولوژی های جدید به دست آورد.
به اجمال، آریا پلاگین هیبرید در رده خودروهای هاچ بک کراس با ۴۳۶۷ میلی متر طول، ۱۸۲۷ میلی متر عرض، ۱۵۵۲ میلی متر ارتفاع و ۲۶۵۰ میلی متر فاصله محوری بر مبنای پلتفرم شاهین توسعه پیدا کرده است. این پیشرانه هم به صورت موازی توان خویش را به چرخ ها منتقل می کند و هم در وضعیت سری می تواند نقش ژنراتور را برای شارژ باتری برعهده داشته باشد. با توجه به اطلاعات رسیده از سایپا، از آنجاییکه این پروژه به مرحله غایی نرسیده این احتمال وجود دارد که علاوه بر امکانات ایمنی فعلی آریا بنزینی شامل ایربگ راننده و سرنشین، رادار نقطه کور، کنترل پایداری و کنترل حرکت در سراشیبی، امکاناتی نظیر ایربگ های جانبی سرنشینان جلو، سیستم اخطار خروج از خط، سیستم اخطار برخورد از جلو و قابلیت ثبت وقایع هم به مجموعه ایمنی خودرو اضافه شود.

منبع:

1404/07/30
16:25:51
5.0 / 5
20
تگهای خبر: آنلاین , باتری , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان رهاتل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب رهاتل
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات

رهاتل: نبض تپنده دنیای ارتباطات و فناوری از دنیای موبایل و اینترنت گرفته تا آخرین دستاوردها در عرصه مخابرات