تعامل موثر استارت آپ ها و روابط عمومی استراتژیك
رهاتل: تا دو سه دهه پیش هم كمتر كسی فكر می كرد ظهور و رشد استارت آپ ها بتواند بعنوان یكی از امیدهای اصلی نجات اقتصاد كشورها در نظر گرفته شود.
به گزارش رهاتل به نقل از مهر، پر واضح است كه ایجاد یك استارتاپ كار ساده ای نیست. وقتی به دقت به استارت آپ های داخلی و بین المللی نگاه نماییم، شركتهای موفقی را می بینیم كه در سایه ابتكار، خلاقیت، جسارت و دوراندیشی كارآفرینانشان، پله های ترقی را با سرعتی باورنكردنی طی كرده اند.
سرعت رشد شركت ها در دنیا، با ظهور استارت آپ ها دستخوش تحولی شگرف شده و خیلی از شركت های ناشناخته، در مدتی كوتاه رشد سریعی را پیموده و به شهرت كشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته اند.
در فضای اقتصادی كنونی، راه اندازی یك كسب و كار جدید می تواند یك ریسك بسیار بزرگ باشد و نیاز به برنامه ریزی، آینده نگری، تأمین منابع و جسارتی در خور دارد. دقت كنیم كه استفاده از هریك از این ابزاها به تنهایی، ضامن مطمئنی برای موفقیت در كسب و كار نیست.
هر قدر هم فضای عمومی جامعه، كالا یا خدمات قابل ارائه، در دسترس بودن منابع و مواد اولیه و سایر چالش های اساسی یك كسب و كار نوپا تأمین باشند، تنها تا مرحله راه اندازی ارائه خدمات یا فروش كارساز بوده و از این مرحله به بعد، نیاز به همكاری تیم های متخصص موازی و جدید وجود دارد.
یكی از مؤلفه های اصلی شناخت و وفاداری مشتری از محصول یا خدمات، استفاده از تیم روابط عمومی و تبلیغات است. روابط عمومی و تبلیغات در كسب و كارهای دارای پیشینه و سابقه طولانی، تعریفی مشخص دارد. شرح وظایفی كه طی سال ها تلاش و ممارست، به قدر كافی صیقل خورده و تمام ابعاد آن مشخص و شفاف است.
طراحی، ساخت، حفاظت و ارتقا برند نیز یكی از اصلی ترین پایه های فروش و وفاداری مشتری است؛ و شناخت و انتخاب رسانه، سریع ترین راه برای ایجاد شهرت مثبت برای برند شركت ها است.
دو سوال مهمی كه می خواهیم پاسخی برای آن بیابیم این است كه آیا شركت های استارت آپی نیاز به خدمات روابط عمومی و تبلیغات دارند یا خیر؟ و چه نوع از خدمات روابط عمومی و تبلیغات، مناسب یك شركت استارت آپی است؟
شركت های استارت آپ نیز "لزوماً" به صورتی از روابط عمومی نیاز دارند كه در اینجا از آن بعنوان روابط عمومی استراتژیك یاد می نماییم.
وقتی سخن از آغاز یك كسب و كار جدید در بین باشد، با نگاهی به ماتریس كاربردی SWOT (ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهدیدها) در می یابیم كه چابكی، تصمیم سازی و تصمیم گیری سریع و بهره گیری از توان و تخصص و نوآوری نیروهای جوان، از نقاط قوت و فرصت های اینگونه شركت هاست. در مقابل آن نیز محدودیت در بودجه، كم تجربه گی، محدودیت زمان و سهولت ایجاد و رشد شركت های همكار با خدمات یا محصولات موازی را می توان بعنوان نقاط ضعف و تهدیدهای این گروه در نظر گرفت.
بر همین اساس در می یابیم روابط عمومی و تبلیغات در شركت های استارت آپ نیاز به دقت و توجه خاصی در زمان بندی، بودجه بندی و منابع و سرعت دارد. بطور كلی بحث مدیریت منابع و بهره گیری بهینه و حداكثری از مزیت های رقابتی، رمز بزرگ موفقیت استارت آپ هاست.
در اینجا به یك جمله كلیدی بر می خوریم: «شركت های استارت آپ بودجه و زمان محدودی دارند»
شركت های استارت آپ رقبای بالقوه و بالفعل زیادی دارند یا می توانند داشته باشند كه پیشی گرفتن یا خلق رقبای جدید در آن بسیار محتمل است. اتاق فكر این شركت ها كه یك مدیر یا متخصص روابط عمومی و تبلیغات استراتژیك یكی از اعضای اصلی آن هاست، باید به صورت بی وقفه و مستمر در حال فعالیت و بررسی اوضاع داخلی، برنامه ریزی آینده و تحلیل بازار و رقبا باشد.
شناسایی مشتری و رفتارهای آن در روابط عمومی شركت های استارت آپی بسیار حائز اهمیت می باشد. بعد از شناسایی دقیق رفتارهای مشتری، دو ركن اصلی تبلیغات خلق می شود. ركن اول محتوا و ركن دوم انتخاب رسانه است.
روابط عمومی استراتژیك با استفاده از عناصر خلاقیت و جذابیت، پرهیز از زیاده گویی و اطلاع كافی از محصولات یا خدمات، محتوا را برمبنای نیاز مشتری تهیه و آماده می كند. در اینجا بار دیگر نقش روابط عمومی و تبلیغات بیشتر از پیش جلوه می كند. انتخاب بهینه ترین روش انتقال محتوا از بین طیف وسیع رسانه ها از وظایف مهم و تاثیرگزار روابط عمومی استراتژیك است.
می دانیم كه در دنیای امروز رسانه های بی شماری وجود داشته و هر یك از صاحبان آن، مدعی برتر بودن رسانه خود و بیشترین تأثیر بر مخاطب نهایی هستند. اما انتخاب این كه محتوای فاخر آماده شده، از چه روشی با بهینه ترین هزینه ممكن به مخاطب نهایی می رسد، تصمیمی مهم و مؤثر است. دریافت بازخورد از مشتریان نیز كه روش های شناخته شده مناسبی نیز برای آن وجود دارد، از وظایف تیم روابط عمومی و تبلیغات است.
از یاد نبریم تولید محتوای كاربردی و انتقال آن از كارآمدترین رسانه ممكن با عنایت به نوع و رفتارهای شناسایی شده از مشتریان، موجب می شود بودجه و زمان بعنوان بخش مهمی از سرمایه های اصلی شركت های استارت آپی، به بهترین شكل و در بهترین زمان ممكن اجرایی شده و از اتلاف آن جلوگیری شود.
بهتر است هیچ گاه ارتباطات رسانه ای را فراموش نكنیم. روابط عمومی استراتژیك ارتباطات رسانه ای را با رسانه ها به وجود آورده و گسترش می دهد. با دقت به نفوذ و میزان اعتماد مردم به رسانه هنوز هم می توان از آن بعنوان یكی از قدرتمندترین روش های انتقال پیام استفاده نمود.
ساخت داستان های موفق در چارچوب تجربه مشتری، یكی از روش هایی است كه بااینكه بازه زمان تأثیر آن كمی از سایر روش های تبلیغات مستقیم بیشتر به طول می انجامد، ولی در دراز مدت بدون هیچ هزینه جدیدی دهان به دهان انتشار یافته و كارایی خودرا خواهد داشت. طراحی، تولید و هدایت انتشار این تجربیات مشتری از وظایف روابط عمومی است.
با این كه روابط عمومی و تبلیغات، فرزند خردسال كسب و كار بشری است، اما در همین زمان كوتاه نیز توانسته تأثیرات مهمی بر آن بگذارد. به نحوی كه بازی گردانان اصلی اقتصاد دنیا آنرا بعنوان بازوی قدرتمند و حیاتی كسب و كار خود می شناسند.
كامران طالبی - دكترای برند و بازاریابی
این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
منبع: رهاتل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب