رهاتل

شاهین آمریکایی در کنار شاهین ایرانی

شاهین آمریکایی در کنار شاهین ایرانی رهاتل: نام شاهین و آریا در تاریخ خودروسازی ایران، از یک سدان آمریکایی مونتاژ شده در دهه 1340 گرفته تا نسخه مدرن ایرانی همان نام در دهه 1400، مسیری پر از تغییر و تحول را پیموده است.


امیرمسعود عابدین: برخی از نام ها و اسامی، آنقدر در فرهنگ یک کشور پررنگ هستند که لازم است تا چندین بار در قسمت های مختلفی به کار روند. بعنوان مثال، در صنعت خودرو نام هایی آمدند و رفتند و حضور دارند که به جهت زیبایی ذاتی، محبوبیت زیادی را بدست آوردند. تعدادی از این اسامی برای مدتی بودند و به انتها رسیدند و یا باردیگر احیا شدند. اسامی «شاهین» و «آریا» هم همچون این اسامی هستند که زمانی در صنعت خودروسازی کشورمان حضور داشتند و بعد از مدتی غیبت، باردیگر به صحنه بازگشته اند؛ البته نه فقط صحنه خودروسازی ایران، بلکه خودروسازی جهان!

در سال ۱۳۴۶، شرکت پارس خودرو (که آن زمان تحت عنوان شرکت سهامی جیپ شناخته می شد) با دریافت مجوز از آمریکن موتورز (American Motors Corporation)، مونتاژ دو مدل با اسامی شاهین و آریا را شروع کرد. این خودرو ها برپایه رامبلر امریکن مدل سال ۱۹۶۶ (نسل چهارم) ساخته می شدند.

شاهین، نسخه پایه با جعبه دنده دستی و چهار در و آریا، نسخه لوکس تر با گیربکس اتوماتیک سه سرعته و دو در بود؛ هر دو مدل مجهز به موتور ۳٫۲ لیتر شش سیلندر خطی با قدرت حدود ۱۲۸ اسب بخار بودند. در آن زمان، داشتن سیستم تهویه مطبوع کارخانه ای، فرمان تلسکوپی، آینه ضد نور و جعبه دنده سینکرونیزه دستاوردی قابل توجه تلقی می شد. مصرف سوخت آریا / شاهین در هر صد کیلومتر ده لیتر بود که باتوجه به شش سیلندر بودن و قدرت موتور و همینطور استانداردهای آن زمان، در زمره خودرو های کم مصرف قرار می گرفت. آریا / شاهین همینطور به فناوری ترمز دوبل مجهز بود که سبب منتفی شدن خطر بریدن ترمز در این خودرو شده بود.

آریا و شاهین از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ تولید و از این سدان دیفرانسیل عقب بیشتر از ۳۵۱۹۳ دستگاه به فروش رسید و در نهایت به انتها مسیر رسید. اسامی آریا و شاهین بعد از این خودرو ها دیگر ادامه پیدا نکردند، تا آن زمان که سایپا محصولات جدیدی را روانه بازار کرد.

شرکت سایپا در سالیان اخیر با محوریت توسعه داخلی، مدلهای جدیدی را با همان نام ها عرضه نموده است. در آغاز، پروژه رهام در سال ۹۷ عرضه شد، اما دو سال بعد این پروژه با نام شاهین وارد بازار گردید.

این سدان جمع وجور برروی پلت فرم SP۱، با موتور ۱٫۵ لیتر توربوشارژ و ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور، همراه با امکاناتی چون حسگر فشار باد تایر، دوربین عقب و کی لس استارت، به سبد محصولات این خودروساز شد. حالا نسخه های گوناگونی با اسامی G دنده ای، GL دنده ای، G اتوماتیک CVT و پلاس اتوماتیک AT۶ از این خودرو در بازار موجود است.

بعد از معرفی سدان شاهین، سایپا گام بعدی خویش را با رونمایی از کراس اوور آریا برداشت؛ خودرویی که بر پایه پلت فرم شاهین توسعه یافته است. هرچند امروز ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی ایران در بازار حضور دارد، اما باید خاطرنشان کرد که پروژه توسعه آریا قبل از ری را شروع شده بود. این مدل حتی در چند نمایشگاه خودروی داخلی هم به نمایش درآمد، در عین حال، تصمیم مدیران وقت سایپا برای ارتقاء فنی و افزودن امکانات بیشتر موجب شد روند تولید آن طولانی تر شود. حالا بعد از سال ها انتظار، نسخه نهائی سایپا آریا آماده عرضه رسمی است و به زودی وارد بازار خواهد شد.
جالب است بدانید که خودروساز ژاپنی نیسان هم شاسی بلند برقی خویش را با نام آریا به بازارهای جهانی عرضه نموده است.
در ابتدای کار توسعه، برنامه ریزی شده بود که آریا از همان پیشرانه و جعبه دنده شاهین پلاس استفاده کند؛ اما سرانجام، سایپا تصمیم گرفت آنرا با یک پیشرانه ۲ لیتری جدید عرضه نماید. این موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با نام N۲۰ شناخته می شود و به دریچه گاز برقی مجهز است. توان خروجی آن حدود ۱۳۸ اسب بخار و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی بوسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک از نوع AT به چرخ های جلو منتقل می شود. لازم به ذکر است که مجموعه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت این خودرو از شرکت DAE چین تأمین می شود.

در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی، آریا لیست قابل توجهی از تجهیزات را در خود جای داده است. همچون این امکانات می توان به فرمان D کات با کمک برقی، رادار نقطه کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم کن، حسگر و دوربین دنده عقب، صندلی راننده برقی با تنظیم شش حالته، گرمکن صندلی های جلو، حسگر نور، دسته دنده الکترونیکی، صفحه نمایش دیجیتال پشت فرمان، شارژر بی سیم، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد اشاره نمود.

در صورتیکه شاهین و آریای دهه ۱۳۴۰، با موتور حجیم و ساخت مونتاژی، خودرویی متوسط به حساب می آمد، اما نسل جدید شاهین و آریا با موتور کوچک تر خود، در قسمت اقتصادی بازار حضور دارند. امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد عرضه محصولاتی قوی تر و با کیفیت تر با نام هایی مانند شاهین و آریا و غیره باشیم که واقعاً همان ارزش نامشان را داشته باشند.

1404/08/02
12:17:16
5.0 / 5
19
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه , دوربین , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان رهاتل در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب رهاتل
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات

رهاتل: نبض تپنده دنیای ارتباطات و فناوری از دنیای موبایل و اینترنت گرفته تا آخرین دستاوردها در عرصه مخابرات