رهاتل

ارائه اینترنت با کیفیت بدون افزایش تعرفه ممکن نیست

ارائه اینترنت با کیفیت بدون افزایش تعرفه ممکن نیست معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در چند سال اخیر در خدمات مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارائه خدمات با کیفیت ممکن نیست.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، هم اکنون، انواع خدمات موجود اینترنت در ایران، به سبب داشتن خاصیت های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می شود. در کنار خدمات اینترنت ثابت، اینترنت هم راه است که در سالهای قبل در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیش تری داشته و در مواردی حتی سرعت بیش تری ارائه می دهد. درواقع، شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت هم اکنون گرفتار مشکلاتی هستند که باعث شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.
این مساله نه فقط سبب از دست رفتن مشتریان شرکت های FCP می شود، بلکه به اعتقاد مسئولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می کند. هم اکنون مسئولان حوزه ارتباطات متفق القول معتقدند یکی از پایین ترین شاخصه های ارتباطی در زمینه اینترنت ثابت است که این مساله باید تغییر کند. مسئولان و کارشناسان حوزه، معتقدند سرمایه گذاری در بخش اینترنت ثابت به سبب سیاست های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و اینکه FCPها سرمایه گذاری نمی کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.
از طرفی تاکید مسئولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و اینکه مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و بنا بر این لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می کنند؛ چونکه برای کاربران، مهم ترین موضوع سرعت است و اینکه بتوان با سرمایه گذاری هایی که انجام می شود، سرعت مناسبی را ارائه داد.
نهاد صنفی ICT می تواند وارد حوزه نظارت و تعرفه گذاری بشود
در این راستا صادق عباسی شاهکوه -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در نشست با اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران اظهار داشت: اعتقاد ما این است که دولت باید در خدمات پایه حوزه ICT و آنچه که برای عموم مردم مهمست وارد شود و بقیه امور شامل نظارت و تعرفه گذاری از کمک صنف استفاده نماید.
وی در پاسخ به درخواست اعضای نظام صنفی درباره تفویض برخی امور به این نهاد، اضافه کرد: در رگولاتوری اهتمام داریم تا جایی که امکان دارد در زمینه تعرفه گذاری خدمات وارد نشویم. البته این مساله به مدلول رها کردن این حوزه نیست. نظام صنفی کامپیوتری همچون نهادهایی است که می تواند در زمینه تعرفه گذاری کمک نماید. در حقیقت هدف این است که خدمات مناسب با قیمت عادلانه به مردم ارائه شود و یا حداقل تعرفه ارائه خدمات شفاف باشد. وظیفه اصلی رگولاتوری این است که مراقب باشد خدمات مناسب بصورت مقرون به صرفه به مردم ارائه شود و در این راه، فعالان بخش خصوصی نقش اساسی را به عهده دارند.
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، او با اشاره به این که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حامی بخش خصوصی است، اشاره کرد: رگولاتوری در کنار تعهداتی که در مقابل حاکمیت دارد، وظیفه اش پشتیبانی از بخش خصوصی و رفع موانع برای فعالیت این بخش است.
عباسی شاهکوه در پاسخ به درخواست کمیسیون اینترنت و انتقال داده در خصوص افزایش تعرفه خدمات این حوزه اظهار داشت: در چند سال اخیر در خدمات مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارائه خدمات با کیفیت ممکن نیست. در چند سال قبل با وجود توسعه مطلوب موبایل در کشور، چون قدرت سرمایه گذاری اپراتورها به سبب ثابت ماندن تعرفه پایین آمده، کیفیت خدمات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
سیاست دولت، توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است
وی با اشاره به عدم سرمایه گذاری جدی در زمینه ارتباطات ثابت در سالهای اخیر اشاره کرد: سیاست وزیر ارتباطات در دولت جدید توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است که برای عملیاتی کردن آن باید نیازها را شناسایی و مشکلات و موانع پیش رو را احصا کرد. یکی از موانع توسعه ارتباطات ثابت از دید فعالان بخش، هزینه های بالای استفاده از امکانات شهرداری ها و وزارت نیرو در موضوع توسعه شبکه و ارائه خدمات است که هم اکنون تلاش می نماییم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متناسب با زنجیره خدمات، تعرفه را بررسی و تصویب نماییم تا این خدمات به شکل مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.
رئیس رگولاتوری با اشاره به درخواست نظام صنفی در خصوص استفاده از پتانسیل فکری و مشورت این نهاد در تدوین مصوبات و بخشنامه ها عنوان کرد: مبنای کار رگولاتوری، استفاده از ظرفیت فکری و نهادهای صنفی و نمایندگان فعالان بخش خصوصی است و هم اکنون تمام پیش نویس های مصوبات بعد از برگزاری جلسات کمیسیون های فرعی تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نظرخواهی تخصصی از فعالان این حوزه تدوین و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار می گیرد. ما معتقدیم استفاده از توان فکری و نظر مشورتی بخش خصوصی و نهادهای صنفی موجب می شود تصمیمات قوی تر، باثبات تر و بهتری گرفته شود.
عباسی شاهکوه درباره درخواست همکاری نظام صنفی در تدوین و اصلاح بخشنامه تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا اظهار داشت: پیش نویس این بخشنامه با بهره گیری از نظرات فعالان این حوزه تدوین شده و هم اکنون آماده طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و اگر نظام صنفی نظری درباره چارچوب تدوین شده و نحوه ارائه خدمات به شکل مطلوب تر داشته باشد از آن استقبال می نماییم.



1400/09/24
16:37:38
5.0 / 5
665
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات