رهاتل

استارت آپ ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟ به گزارش رهاتل یک تحلیل گر کسب وکارهای اینترنتی درباره حضور استارت آپ ها در بورس اظهار داشت: استارت آپ های ما ادبیات بازار سرمایه را بلد نیستند و تا زمانی که سازمان بورس، قوانین خویش را برای استارت آپ ها شفاف و دارایی های نامشهود را هم پرارزش تلقی نکند و استارت آپ ها با قوانین سازمان بورس کنار نیایند و حداقل ها را رعایت نکنند، این بازی دو سر باخت خواهد بود.


قاسم واحدی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به مبحث حضور استارت آپ ها در بورس اظهار نمود: مرداد ماه سالجاری این خبر داغ سرتیتر خبرهای بازار سرمایه شد که دو استارت آپ مقرر است وارد بازار بورس شوند اما این اتفاق رخ نداد، حتی وزیر اقتصاد هم اطلاع داده بود که پنج استارت آپ تا آخر سال به بازار بورس می آیند اما این طور نشد. سوال این است که چرا ورود انقلابی استارت آپ ها به بازار سرمایه رخ نداد؟ برای رسیدن به جواب این سوال میتوان به سه عنصر مهم اشاره کرد: ارزشگذاری، شفافیت و مدل حکمرانی.
وی با اشاره به اینکه ارزش گذاری پاشنه آشیل ورود استارت آپ ها به بورس است، اظهار داشت: نکته دوم این است که روش ارزش گذاری شرکت ها برای بورس کاملا متفاوت از ارزش گذاری استارت آپ هاست. یعنی ما وقتی در استارت آپ ها ارزش گذاری می نماییم، به دارایی های نامشهود مثل دیتا و کاربر اشاره می نماییم، اما شرکت بورس دارایی های مشهود مثل املاک را بعنوان دارایی تلقی می کند. درحقیقت درمورد استارت آپ ها باید اظهار داشت که در اشل بازار سرمایه ارزیابی های کیفی و دارایی های نامشهود تبدیل به ارقام نمی شوند و این مسئله ورود آنها به بورس را گرفتار مشکل کرده است.
این تحلیل گر کسب وکارهای اینترنتی افزود: مهم ترین مشکل یک مجمع استارت آپی صورت حساب های مالی، بیمه و مالیاتی (مالیات بر درآمد، ارزش افزوده و مالیات های آخر سال) است. شاید یکی از دلایلی که استارت آپ ها را برای ورود به بازار بورس مشتاق کرده مزایایی نظیر تأمین مالی است اما بحث شفافیت بسیار عمده تر و البته مهم تر است. طبیعتا بورس از شرکتهای استارت آپی توقع دارد، عملیات حسابداری، اعداد و ارقام و ارزش گذاری خویش را شفاف کنند. نکته بعدی اینکه ورود به بورس ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف مالیاتی تشویقی را به همراه دارد و قاعدتا این مورد هم جذابیت های خاص خویش را دارد.
یک ابهام بزرگ؛ آیا شفافیت احتیاج به باز تعریف دارد؟
واحدی با اشاره به اینکه اولین عامل اختلاف نهاد دولتی با اصحاب استارتاپ به صورت های مالی و حسابداری این استارت آپ ها بر می گردد، اضافه کرد: این شاید ضعفی باشد که به مدل سهام داری و حاکمیت شرکتهای سنتی می گردد که سبب شده که این استارت آپ ها از بورس دور شوند. از سمت دیگر ابهام در زمان ورود به بازار هم برای استارت آپ ها یک عامل حیاتی می باشد، به قول مدیرعامل فرابورس، ۲۶۰ شرکت دانش بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست خویش را عرضه دادند تا وارد بازار بورس شوند، اما ورود این شرکت ها با فرآیندهای ارزیابی مصوب شده و ورود سالانه ۲۰ شرکت به بازار بورس، ۱۳ سال طول خواهد کشید. ازاین رو پاسخ به این سؤال حیاتی می باشد که چه زمانی موانع ورود به بازار سرمایه کمتر خواهد شد.
او همینطور تصریح کرد: در پایان احتیاج به تابلوی جدید احساس میشد چونکه در تابلوهای موجود هر شرکت باید دارای قدمت، سه سال سوددهی و حجم سرمایه مشخص باشد که معمولا SMEها و استارت آپ ها این شرایط را نداشتند که با تمهیدات قانونی این مورد برطرف ولی اجرایی نشده است.
مدل حکمرانی؛ استارت آپ ها بعد از ورود به بورس چگونه اداره خواهند شد؟
این تحلیل گر کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه اولویت اصلی استارت آپ یا خصوصیت اصلی نهفته در ذاتش در یک کلمه مقیاس پذیری است نه سودآوری آنهم در کوتاه مدت، اضافه کرد: از طرفی تمرکز یک استارت آپ روی افزایش تعداد کاربرانش شامل خدمات گیرندگان و خدمات دهندگان است و تمرکز بر رشد در حالی است در بازار سرمایه بیشتر به افزایش سود و فروش روی خوش نشان داده و این مورد وقتی بیشتر بزرگ می شود که به فضای بعد از ورود فکر نماییم و تغییراتی که باید در ذهن مدیران یک استارت آپ رخ دهد تا مدل ذهنی به مدل سنتی بازار تغییر کند و این موضوعات مانع جدی و یک مقاومت از سمت استارت آپ ها برای ورود به بازار سرمایه است.
واحدی افزود: مسئله دیگر اینکه ما نمی توانیم با ساختار موجود به دنبال این باشیم که استارت آپ ها را طوری سازمان دهی نماییم که هم سو با سیاست های سازمان بورس باشند. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم استارت آپ های ما هم ادبیات بازار سرمایه را بلد نیستند. همینطور تا زمانی که سازمان بورس، قوانین خویش را برای استارت آپ ها شفاف و دارایی های نامشهود را هم پرارزش تلقی نکند و تا زمانی که استارت آپ ها با قوانین سازمان بورس کنار نیایند و حداقل ها را رعایت نکنند، این بازی دو سر باخت خواهد بود.
وی بیان نمود: مبحث دیگری که برای سازمان بورس اهمیت دارد این است که استارت آپ ها برای سرمایه ای که از راه بازار سرمایه جذب میکنند، چه برنامه ای دارند. یعنی اگر سهامداران بزرگ یک استارت آپ بعد از عرضه سهام خود، پول نقد را از بازار خارج کند اما باردیگر سرمایه گذاری نکنند و به قولی اگزیت کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پس مادامی که تفکر و مدل حکمرانی مدون نشده باشد و برای رفع چالش ها چاره قطعی و نهایی در نظر گرفته نشود، نمی توانیم خوش بین به حضور استارت آپ ها در بازار سرمایه باشیم.
این تحلیل گر کسب وکارهای اینترنتی ضمن اشاره به نوسانات بورس اظهار داشت: اگر اوایل تابستان ۹۹ چنین مباحثی بسیار داغ بود احیانا به مدد رشد شاخص و اثر واکنشی به آن بوده و بسیاری از شرکت ها تمایل داشتند که وارد بازار بورس شوند، اما با نوسانات و شاخص فعلی بورس، آیا هنوز علاقه مندی به شدت سابق است؟ ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و استارت آپ ها بزودی بعنوان یک پدیده برهم زننده خویش را در این بازار تثبیت خواهند کرد، ولی زمان مسئله مهمی در افزایش انگیزه نسل جوانتر و میراث داران نسل چهارم انقلاب صنعتی برای ساخت آینده ای بهتر یا پاک کردن صورت مسئله و مهاجرت خواهد بود.




منبع:

1399/12/20
11:26:31
0.0 / 5
324
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , دانش , دیتا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات