رهاتل
هوش مصنوعی و جایگاه آن در ایران،

مصرف كننده الگوریتم كشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی تولید نماییم

مصرف كننده الگوریتم كشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی تولید نماییم به گزارش رهاتل مدیرعامل یكی از استارتاپهای كشور اظهار داشت:  برای پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی در ایران باید به سمت تولید پایگاه داده های بومی و استفاده از آنها در الگوریتم های هوش مصنوعی حركت نماییم.


سعید ابراهیمیان، مدیرعامل یكی از ۵۰ استارتاپ برتر دنیا و سه استارتاپ برتر كشور در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در دنیای امروز زمانی می توانیم در هوش مصنوعی جایگاه مان را پیدا نماییم كه با داده های عظیم سر و كار داشته باشیم. نكته مهم این است كه ارزش پایگاه داده در هوش مصنوعی را بدانیم؛ بدین سبب باید بكوشیم تا پایگاه داده های مناسبی برای آموزش دادن به شبكه های عصبی هوش مصنوعی داشته باشیم.
ابراهیمیان اشاره كرد: در خیلی از زمینه هایی نظیر پردازش تصویر نیز پایگاه داده های جهانی خوبی وجود دارد؛ برای مثال به سبب تفاوت اتومبیل های ایران با كشورهای دیگر نیاز است تا پایگاه داده های مخصوص تولید شود، بدین سبب اگر قرار باشد در ایران به سمتی حركت نماییم، باید به سمت تولید پایگاه داده های بومی و استفاده از آنها در الگوریتم های هوش مصنوعی و بهبود آن حركت نماییم.
وی درباره بازار هوش مصنوعی در ایران اظهار داشت: همه چیز بستگی به محصول تولیدشده دارد، هوش مصنوعی جزئی از تسهیل گری برای بالا بردن كیفیت یك محصول است؛ بدین سبب بستگی دارد هوش مصنوعی در چه محصولی و به چه نحوه ای به كار گرفته شود، ولی تجربه می گوید چون هوش مصنوعی موجب كاهش نیروی انسانی و به صورتی هزینه ها می شود و كار كردن با حجم زیادی داده را میسر می كند، معمولا كارهای نا ممكن را ممكن می كند كه برای خیلی از سازمان ها، افراد و مجموعه ها جذاب است، بدین سبب من فكر می كنم هوش مصنوعی در ایران نیز همانند همه دنیا بازار خوبی برای كاركردن فراهم می آورد.
ابراهیمیان با اشاره به اینكه مسائل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به صورت منبع باز (open source) در اختیار همه است و هر جای دنیا باشید، می توانید از آن استفاده كنید، اظهار داشت: با استفاده از خلاقیت در هوش مصنوعی كارهای مختلفی می توان انجام داد. ایران هنوز در این زمینه فعالیت لازم را انجام نمی دهد، ما به صورتی مصرف كننده الگوریتم های كشورهای پیشرفته هستیم و به سبب به روز نبودن امكانات، در زمینه تولید خیلی توانمند نیستیم و باید وقت و انرژی بیشتری بگذاریم.
وی افزود: ما صرفا مصرف كننده نیستیم؛ ولی در بهره گیری از سخت افزارهای تخصصی و مواردی كه آموزش ها در حوزه یادگیری عمیق كه بجای cpu (واحد پردازش مركزی) در gpu (واحد پردازش گرافیكی) كار می كنند، هنوز ضعف هایی داریم. وقتی امكان تولید سخت افزارهای حوزه هوش مصنوعی را نداریم؛ این ضعف ها طبیعی است، در واقع فقط كشورهای محدودی مثل آمریكا این امكانات را دارند.
وی در پاسخ به سوال "آیا هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد" كه این روزها ذهن خیلی از مردم را درگیر كرده است، به صحبت های "ری كرزویل" (Ray Kurzweil) متخصص كامپیوتر، نویسنده و مدیر مهندسی گوگل در كتابی با عنوان "تكینگی نزدیك است" اشاره نمود و اضافه كرد: در این كتاب كرزویل معتقد می باشد هوش مصنوعی در سال ۲۰۴۸ از هوش انسانی پیشی می گیرد. در همایش های جهانی كه در زمینه تكینگی در دنیا برگزار می شود، عده ای زمانی كه انسان ها از بیولوژی فراتر می روند را در سال ۲۰۳۰ و برخی در سال ۲۰۴۰ پیش بینی كرده اند.
بگفته ابراهیمیان اینكه این اتفاق مثبت است یا منفی، بستگی به نگاه افراد دارد، "ری" این اتفاق را بسیار مثبت می داند، در صورتیكه بسیاری از دانشمندان دیگر دل خوشی از "تكینگی" ندارند. همه چیز به نحوه نگاه و استفاده بر می گردد؛ ولی چیزی كه اهمیت دارد، این است كه تحولی عظیم در دنیا اتفاق خواهد افتاد و این تصور كه انسان ها از كار بركنار می شوند، غلط است؛ در واقع شغل ها و فرصت های جدیدی ایجاد می شوند و مشاغل و مهارت های جدید جایگزین خواهند شد.
وی اشاره كرد: من معتقد نیستم كه هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد، به نظرم هوش مصنوعی بجای ضرر به او كمك خواهدنمود. مساله این است كه خرد جمعی برای هوش مصنوعی محقق می شود، ما به هوشی می رسیم كه در آن تجربه های بسیاری قابل الگوریتم كردن و استفاده كردن باشد. این همان ابزاری است كه از خرد انسانی استفاده خواهدنمود و سپس از آن خواهد آموخت. بجای یك مغز، توان میلیاردها مغز در آن وجود دارد و توانمندتر از انسان خواهد شد، ولی باز هم چیزی كه می آموزد، به مواردی كه انسان آموخته است، بر می گردد.




منبع:

1398/07/28
13:11:43
5.0 / 5
4724
تگهای خبر: آموزش , كامپیوتر , كیفیت , گوگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات