رهاتل

دلیل مشكلات دولت همراه به یك زبان ساده

دلیل مشكلات دولت همراه به یك زبان ساده رهاتل: دولت همراه بناست خدمات دستگاه های دولتی را به صورت غیرحضوری ارائه كند؛ هرچند ارائه این خدمات بوسیله اپلیكیشن دولت همراه چندان مطابق میل مردم نیست، اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد می باشد كه لازم نیست دولت اپلیكیشن یا برنامه عرضه نماید، بلكه خدمات دولت باید بوسیله اپلیكیشن های پركاربر ارائه شود.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، "دولت همراه" راه اندازی شده تا با بهره گیری از آن، مردم بجای بازگشت حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت نمایند و بنا بر این است كه حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره وری، با بهره گیری از خدمات دولت همراه میسر می شود.
سامانه "دولت همراه" سال قبل رونمایی شد؛ البته پروژه هایی مانند شبكه ملی اطلاعات، دولت الكترونیكی و دولت همراه از پروژه هایی هستند كه افتتاح آنها تازه سرآغاز كارهای لازم در این طرح ها بشمار می رود و شروع به كارشان، به این معنا نیست كه كاملا به پایان رسیده اند؛ بلكه لازم است خدمات متنوع در بستر این امكانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره كاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروكراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
بارها از طرف كارشناسان گفته شده اگر در امتداد تسریع راه اندازی دولت الكترونیكی تلاش نماییم، فساد كاهش پیدا می كند و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یك ساختمان اداری بروند. در نتیجه با "دولت همراه" بجای این كه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات بازگشت كنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد. این خاصیت متمایز دولت همراه نسبت به گروه هاست.
در آخرین آماری كه درباره دولت همراه از طرف سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده، میزان نصب یونیك دولت همراه یا استفاده از USSD آن بیشتر از هفت میلیون بود كه به معنای استفاده این تعداد از شهروندان به صورت G۲C (دولت به مصرف كننده) است. سایر موارد به تفكیك هر دستگاه متفاوت می باشد و میزان تراكنش میان دستگاهی سال ۱۳۹۷ نیز بالغ بر ۳۵۰ میلیون اعلام گردید.
این در حالیست كه رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- بتازگی در پاسخ به یكی از كاربران توییتر كه نوشته بود: «مشكل دولت همراه برطرف شد؟ من از خبرهای خوش خوشحال می شم. اما از عدم پاسخگویی در ماجرای دولت همراه بسیار ناراحت. یعنی اینكه این سامانه این همه مدت پایین باشه یك درده و عدم پاسخگویی صحیح و روشن یك درد بزرگتر.» گفته است: «سامانه دولت همراه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مدیریت و راهبری می شود. حتما پیگیری می كنم كه مشكل چیست.»
البته نظراتی كه درباره اپلیكیشن دولت همراه در فروشگاه های آنلاین مطرح می شود حاكی از آنست كه این اپلیكیشن ظاهرا نمی تواند پاسخگوی نیاز كاربران باشد؛ بعضی از كاربران به مشكل عدم احراز هویت اشاره می كنند كه با وجود درج شماره ملی و تاریخ تولد اتفاق نمی افتد، بعضی می گویند كد فعال سازی برایشان ارسال نمی گردد و كاربرانی كه از دریافت نكردم خدمات ناراضی هستند هم معتقدند اپلیكیشن دولت همراه برنامه ناكارآمدی است كه حتی نمی توان آنرا حذف نمود.
لازم نیست دولت اپلیكیشن ارائه دهد
در همین حال، امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، درباره مشكلاتی كه اپلیكیشن "دولت همراه" دارد، اظهار نمود: دلیل این مساله به زبان ساده این است كه لازم نیست دولت اپلیكیشن عرضه نماید و ارائه آن انحصاری باشد، آنچه من از روز اول با آن مخالفت كردم و الان هم به دنبال تغییر رویه هستیم، یعنی خدمات دولت بوسیله اپلیكیشن های پركاربر ارائه شود. یعنی اگر روی موبایلتان اپلیكیشن اپراتوری را دارید، اشكالی ندارد كه از همان اپلیكیشن خدمات دولت الكترونیك تان را هم بگیرید.
وی افزود: اگر راه های دریافت خدمات موازی باشد، رقابت ایجاد می شود، اما تا زمانی كه این راه ها به صورت انحصاری در دست دولت باشد، هر روز به دلیلهای مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد. بدین سبب خدمات می توند در اپلیكیشن دولت همراه متمركز شود اما اپلیكیشن های مختلف هم می توانند به این هسته وصل شوند و هر سرویسی را كه خواستند دریافت نمایند، یعنی كاربران اپ دولت همراه را داشته باشند اما قرار نباشد این انحصارا تنها راهی باشد كه مردم با آن روبه رو می شوند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه اجرای این تغییر رویكرد زمان می برد، اضافه كرد: این مساله در این لحظه این اولویت یك ما نیست، بلكه اولویت این است كه مردم بتوانند از اپلیكیشن ها یا برنامه هایی كه سرویس را بهتر از دولت ارائه می دهند، سرویس بگیرند. اگر قرار بود همین سرویس هایی كه اپلیكیشن پرداخت یا اپلیكیشن های حمل و نقل دارند، توسط دولت ارائه شود، با این كیفیتی كه الان مردم دریافت می كنند ممكن نبود و امروز امكانات امروز فراهم نمی شد.
ناظمی اشاره كرد: ما می خواهیم مثل موارد دیگر كه وقتی بازیگران مختلف وارد شدند، كیفیت سرویسی كه مردم دریافت نمودند، افزایش پیدا كرد این اتفاق در دولت هم بیفتد، هرچند پافشاری بخش های مختلف دولت برای این زیاد است. یعنی بخش های مختلف دولت حاضر نیستند این را بپذیرند كه ارائه سرویس به مردم از طرق اپلیكیشن های مختلف باشد.




منبع:

1398/12/03
22:15:52
5.0 / 5
3797
تگهای خبر: آنلاین , اپراتور , اپل , ارتباطات و فناوری اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات