رهاتل
اپراتورها باید اعلام كنند:

چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟

چه مبلغی از جیب مردم برای وس پرداخت شد؟ رهاتل: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده كه اپراتورها ملزم شدند طی یك هفته به هر مشترك اعلام كنند در سه سال قبل چه مبلغی برای خدمات ارزش افزوده هزینه كرده اند.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامك، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می شود. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیكر و این قبیل سرویس ها می شود.
بااینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بنظر می رسد توسط بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به این كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
با افزایش اعتراضات درباره هزینه های ناخواسته ای كه به مشتركان تحمیل شده بود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با هشتگ اختتام VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد كه بزودی كل سرویس های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل كنیم. بنا بر این اپراتورها از طرف رگولاتوری ملزم شدند كه در این زمینه به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
مطابق مصوبه ۱۴۷ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامكی از طرف اپراتورها تأیید مشترك برای فعال سازی الزامی است. بدین سبب اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامكی، پیش از شروع ارائه خدمات، بوسیله یك پیامك درباره ارائه خدمات از مشترك سوال كند و در صورت تأیید مشترك آنرا فعال كند.
البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال كردن سرویس های ارزش افزوده هم آگهی داده بود كه مشتركان تلفن همراه می توانند بوسیله شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای كه برای آنها فعال است، باخبر شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامكی مشتركان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ۱۹۵ یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شكایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شكایت خودرا ثبت كنند.
همین طور بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- ارائه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه كنونی را نوعی كلاهبرداری و سوءاستفاده از مشتركین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن آگاهی داد.
وی درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای اختتام دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی كه برای اپراتورها صادر كردیم یك سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامك تعریف شده است كه بر این بستر یك سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شكل گرفته است كه همانطور كه از اسم آن مشخص است، یعنی یك ارزش اضافه تری به مشتركین ارائه دهیم كه این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذكرشده است؛ اما امروزه این خدمات موجب نارضایتی و سوءاستفاده از مشتركین شده است.
وی ادامه داد: با این وجود معتقدیم این مسئله باید ریشه ای حل شود. یكی از طریق حل ها این است كه اختیار فعال كردن سرویس ها در دست مشترك باشد نه اپراتور. اقدامی كه ما می خواهیم انجام بدهیم این است كه ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترك برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترك تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید كرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فكر می كنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را كنترل و مدیریت كرد، اما اگر در ادامه دیدیم كه بازهم امكان دارد بستر سو استفاده و كلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یك الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همین طور اقدامات دیگری هم طی یك الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی كه تعیین شده انجام می دهیم كه پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم كرد.
اما در این راستا، آذری جهرمی امروز در توییتر اعلام نمود: خیلی ممنون از همه مردم عزیز و خصوصاً نمایندگان محترمی از مجلس كه از اختتام وس حمایت كردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم كردیم طی یك هفته به هر مشترك اعلام كنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شركت هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.
بتازگی نامه ای از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به اپراتورها در فضای مجازی انتشار یافته كه در آن آمده است: با عنایت به اشكالات فنی و ساختاری سیستم های مربوطه در خصوص فراهم بودن امكان عضور كردن مشتركان بدون اطلاع و درخواست و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه دهنده ها و همین طور برمبنای دریافت شكایات گوناگون از مشتركان و عدم توانایی پلت فرم اپراتور در تشخیص درخواست حقیقی مشتركان از درخواست جعلی توسط اپراتورها، اینگونه عضوگیری ها برخلاف روال تعیین شده در مصوبه 270 كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و سبب زیان مشتركان می شود.
همین طور در این نامه عنوان شده كه لازم است برای عضویت در خدمات ارزش افزوده، تایید دو مرحله ای از مشتركان دریافت شود و پیامك اطلاع رسانی و روال عضویت درباره سرویس های ارزش افزوده به مشتركان ارسال شود. البته خدمات اضطراری و اورژانس از این مساله مستثنی هستند و درباره این موارد، اپراتور می تواند به تشخیص خود عمل كند.




منبع:

1398/07/19
19:15:13
5.0 / 5
4474
تگهای خبر: آنلاین , اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات