رهاتل

سیستم عامل بومی موبایل افتتاح شد

سیستم عامل بومی موبایل افتتاح شد به گزارش رهاتل رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستم عامل موبایل برای نیازهای بومی اظهار داشت: به سیستم عاملی نیاز داریم كه نسبت به دو فاكتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما این به معنای اجبار برای همه نیست و قرار نیست جایگزین تمامی سیستم های عامل شود.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، اظهار نمود: یك درصد از نیازمندی های ما به سیستم عاملی نیاز دارد كه نسبت به دو فاكتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این كه نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی كه پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصی سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلكه برای یك سری نیازمندی های خاص است.
وی كه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با بیان این كه قرار نیست دولت این سیستم عامل را بنویسد، اضافه كرد: این سیستم عامل آماده شده و می تواند روی گوشیهایی كه در ایران تولید می شود، قرار گیرد و با بعضی برندهای خارجی هم مذاكراتی انجام شده است؛ اما در كل، به معنای اجبار برای آنها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستم های عامل شود. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستم های عامل كار كند چون برایش محدودیت ایجاد كرده، این امكان برایش وجود خواهد داشت.

احراز هویت برای تمامی اپلیكیشن ها محدودیت ایجاد می كند
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه شبكه احراز هویت كاربران (شاهكار) بیان كرد: شاهكار یك سرویس حاكمیتی است و پس از مدتی امكان دارد همه اپلیكیشن ها كه می خواهند مطمئن شوند كاربرانشان فیك نیستند و قابلیت شناسایی داشته باشند، همه را مجبور به احراز هویت كنند كه این برای جامعه محدودیت بوجود می آورد. اما هر كس برای دریافت سامانه شاهكار درخواست كند و درخواستش از دید ما منطقی باشد، ما عرضه می دهیم.
ناظمی با بیان این كه جایی كه مورد نیاز است، باید احراز هویت صورت گیرد، اظهار داشت: برای مثال در جابه جایی های مالی و فین تك ها احراز هویت لازم است، چون لازم است بدانیم چه آدمی پول جابه جا می كند، اما درباره شبكه های اجتماعی، كسی دوست ندارد احراز هویت شود. اپلیكیشن های خرید و فروش هم اگر درخواست دهند، ما شاهكار را به آنها عرضه می دهیم.
وی افزود: ما قیمت را صفر نمی نماییم و به همه دسترسی نمی دهیم كه درخواست احراز هویت كنند و برای رعایت حقوق شهروندان سخت گیری می نماییم. البته برای عرضه یك سرویس، تجهیزاتی نیاز است و ما نمی توانیم سرویسی دهیم كه قیمتش از هزینه تمام شده برای دولت پایین تر باشد اما همان قیمت را از كسب وكار می گیریم و روی حداقل قیمت منصفانه دریافت می نماییم.

نقش ICT در كمك به رفع مشكلات بعد از سیل
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان سیل اظهار داشت: طبق آمار جهانی، ۷۰ درصد لطمات ناشی از حوادثی مانند سیل صرفاً از راه آگاهی رسانی قابل حل است. ما در زمان وقوع سیل چند كار انجام دادیم، نخستین كار سرویس های اخطار مكان محور بود. سه سال پیش ۱۷ دقیقه بارش در سولقون، به كشته شدن ۱۱ همشهری منجر گردید، اما امسال با وجود بارش های شدیدتر این اتفاق نیفتاد.
ناظمی با اشاره به نقش اپلیكیشن ها در اقدامات بعد از وقوع سیل بیان كرد: با شركت های تولیدكننده اپلیكیشن های نقشه و مسیریابی كه مجموعاً چهار میلیون كاربر در ایران دارند، هماهنگی انجام شد كه در روزهای عید اعلام كنند كجا خطر آب گرفتگی و سیلاب وجود دارد. یكی دیگر از سرویس ها اعلام نقاط امدادی در اپلیكیشن های نقشه بود. هم چنین در برخی از شبكه های اجتماعی می توانستید مكان نقاط امدادی هلال احمر را ببینید. یكی دیگر از قابلیت اپلیكیشن ها، امكان اضافه كردن پایگاه های امدادی بود كه بیش تر در اختیار پایگاه ها بود اما بزودی دسترسی عمومی آنرا هم اعلام می نماییم كه برای توزیع امكانات افراد راحت تر شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یكی دیگر از اقدامات، ارسال پیامك های انبوه شهری بود كه در مجموع در روزهای عید برای سیل غیر از فلش مسیج ها، بیشتر از دو میلیارد پیامك فرستاده شد. هم چنین تصاویری از نقاط سیل گرفته به صورت پهباد و فضایی دریافت می شد كه به صورت روزانه دو نوبت در روز برای مناطق مختلف ارسال می شد، چونكه تصویر هوایی به شدت اهمیت دارد و شما می توانید با این تصاویر یك برداشت كلی از محیط به دست بیاورید كه كجا صدمه پذیرتر است.
وی با بیان این كه در مناطق آب گرفته، برق را قطع می كنند چون امكان برق گرفتگی مردم وجود دارد، اضافه كرد: وقتی برق قطع شود، شبكه اینترنت و ارتباطی هم قطع می شود، پس ما باید برقمان را مجزا می كردیم. بنابراین زمانی كه برخی از آنتن های ما زیر آب رفته بود كه امكان برق رسانی وجود نداشت، ما دستگاه های ژنراتور فرستادیم كه موبایل ها كار كنند.



1398/03/04
22:00:00
5.0 / 5
36
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات