رهاتل
، انقلاب اسلامی در چهل سالگی،

تحول در مخابرات ایران واگذاری به روز تلفن

تحول در مخابرات ایران واگذاری به روز تلفن به گزارش رهاتل تا همین چند سال پیش، واگذاری تلفن ثابت مشكلاتی ازجمله در صف ماندن متقاضیان را به دنبال داشت، اما این روند طی سال های گذشته، رو به بهبود بوده و الان به روز شدن این واگذاری، یكی از نتایج آن به حساب می آید.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، از زمانی كه تلفن همراه یك كالای لوكس به حساب می آمد، مدت زمان زیادی نمی گذرد و سابقه ی آن شاید به بیش تر از ۱۰ سال برسد. اما تلفن ثابت در ایران سابقه ی بیش تری دارد. اگر اختراع تلفن در جهان در زمانی بیشتر از ۱۰۰ سال قبل را كنار بگذاریم، بیشتر از ۱۰۰ سال هم از ورود این ابزار به ایران می گذرد. اما تلفن ثابت هم در ابتدای ورودش، كاركردهای امروز را نداشت.

بخشی از توضیحاتی كه در تاریخچه ی تلفن در صفحه ی ویكی پدیا و با استفاده از اطلاعات شركت مخابرات ایران آمده، به این شرح است: «در سال ۱۳۰۲ قراردادی برای راه اندازی خطوط تلفنی زیرزمینی منعقد شد و در سال ۱۳۰۵ تلفن خودكار جدید روی ۲۳۰۰ رشته كابل در مركز اكباتان آماده بهره برداری شد. مركز تلفن اكباتان در سال ۱۳۱۶ به ۶۰۰ شماره تلفن رسید و دو سال بعد بهره برداری شد و در سال ۱۳۳۷ به ۱۳ هزار شماره توسعه یافت. خطوط تلفن جدید یا كاریر باز سپس شهریور ۱۳۲۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و ارتباط تلفنی بین تهران و سایر شهرها گسترش یافت و مراكز تلفنی تهران یكی سپس دیگری تأسیس شد.»

دریافت خطوط تلفن ثابت هم به احتمال زیاد در ابتدا مشكلات خاص خودرا داشت؛ با این وجود، در سال های اخیر، استفاده از تلفن ثابت به یك سوژه كاملا عادی و پیش پاافتاده تبدیل گشته است. بااینكه روند استفاده از تلفن ثابت به مرور زمان تا حد زیادی جایش را به خطوط سیار تلفن های همراه داده است، اما تلفن ثابت هنوز هم كاركردهای خودرا دارد.

از طرف دیگر، افزایش ضریب نفوذ استفاده از تلفن ثابت و گسترش این ابزار ارتباطی، یكی از خدماتی است كه توسط دولت مردان نمایش میگردد و به نحوی از افتخارات آنها شمرده می شود. اما اگر بخواهیم آماری مقایسه ای از واگذاری تلفن ثابت قبل از انقلاب اسلامی و سپس آن نمایش دهیم، می توان ابتدا به آمار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم اشاره نمود. بر اساس گزارش ۱۰ سال پیش محمد سلیمانی، میزان واگذاری تلفن ثابت در ابتدای انقلاب، ۸۵۰ هزار خط بود كه این عدد تا سال ۱۳۸۴ به ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خط و از آن سال تا ۱۳۸۸ به بیشتر از ۲۴ میلیون خط رسیده بود.

هم چنین طبق همین گزارش، هزینه ثبت نام تلفن ثابت در ابتدای انقلاب اسلامی در شهر تهران، یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود كه تا مدت زیادی این هزینه ۵۰ هزار تومان بود و الان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. هرچند بارها عنوان شده كه هزینه ی نگه داری و قیمت تمام شده ی یك خط تلفن بیشتر از یك میلیون تومان است و با این ارقام كنونی، برای مخابرات چندان مقرون به صرفه نیست.

اما یكی دیگر از مشكلات واگذاری تلفن ثابت، در صف انتظار ماندن برای مشتركان بود و طی سال های گذشته، هم چنان گلایه هایی در این زمینه وجود داشت. تا جایی كه در پاسخ به این مساله عنوان شد در ۸۰ درصد نقاط شهری، خط تلفن ثابت در مدت زمانی كمتر از یك تا دو هفته واگذار میگردد و البته رسول سراییان - مدیرعامل وقت مخابرات ایران - در این خصوص اظهار كرده بود: زمان یك ماه برای دریافت تلفن ثابت زمان زیادی نیست، هرچند ما تلاش داریم كه این مشكل را برطرف نماییم.

درخواست تلفن ثابت به صورت الكترونیكی

البته مخابرات مدعی است ثبت نام و واگذاری تلفن ثابت طی سال های پس از خصوصی سازی مخابرات ایران هیچ گاه متوقف نشده و در این مدت، تلفن بیش از ۹۹ درصد متقاضیان واگذار شده است. حتی در بعضی از استان ها از چند سال گذشته، واگذاری تلفن ثابت به صورت به روز انجام میگردد و بااینكه در استان هایی مانند تهران كه تعداد درخواست های تلفن ثابت زیاد بوده، مشكلاتی در واگذاری وجود داشت اما بتازگی این امكان در تهران هم فراهم شده كه افراد متقاضی تلفن ثابت، بتوانند در كوتاه ترین زمان و ظرف یك یا دو روز خط جدید را دریافت نمایند.

هم چنین در اقدامی دیگر، از سال گذشته، امكان درخواست تلفن ثابت به صورت الكترونیكی فراهم شده است و دیگر نیازی به بازگشت ی حضوری نیست. درواقع درخواست برای دریافت تلفن ثابت كه قبل از این زمان زیادی طول می كشید و شاید فرآیندهای دشواری داشت، حالا در بیش تر مناطق، به راحتی قابل انجام است و فرآیند آن هم كوتاه تر شده است.

در حال حاضر به نظر می رسد تلفن های ثابت نصب شده در ایران، به بیشتر از ۳۰ میلیون رسیده و با عنایت به تعداد خانوارها، حتی برخی بیشتر از یك خط تلفن در خانه دارند و مشكلات به حداقل رسیده است. هرچند هنوز هم در بعضی از مناطق امكان دارد مشكلات واگذاری وجود داشته باشد و تقاضای بعضی از افراد هنوز به نتیجه نرسیده و یا مدت زمان بیش تری از حد معمول به طول بینجامد.



خبرنگار: فائزه طاهری

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد


1397/10/30
13:38:21
5.0 / 5
55
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات