رهاتل

اگر والدین خطرات بازی های كامپیوتری را بدانند

اگر والدین خطرات بازی های كامپیوتری را بدانند رهاتل: برای فرهنگ سازی رده بندی سنی در بازی های كامپیوتری، مردم باید از محتوا، بلا ها و خطرات بازی برای بچه هایشان باخبر شوند كه در آن صورت بازی هایی را در اختیار كودكانشان قرار می دهند كه نه تنها مشكلی برایشان احداث نكند، بلكه حتی نقاط مثبت آنان را تقویت كند.


به گزارش رهاتل به نقل از ایسنا، در ایران بیشتر از ۱۳ درصد كاربران اینترنت كودكان هستند؛ آنها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تكالیف درسی، دانلود موسیقی و فیلم و البته بازی كامپیوتری به اینترنت بازگشت می كنند. الان استفاده از كامپیوتر و فناوری های دیجیتال بخش عمده ای از اوقات فراغت كودكان ایرانی را به خود اختصاص می دهد. بنا بر این فضای مجازی را باید از هر دو منظر فرصت ها و تهدیدها مورد توجه قرار داد.

فضای مجازی جهت استفاده در موارد متعددی مفید است؛ هرچند خطرات بالقوه و بالفعلی برای فرزندان در این فضا باز وجود دارد كه لازم است با مشاركت همه ذی نفعان تدبیری هوشمندانه اتخاذ شود كه این مهم نه فقط در ایران بلكه در خیلی از كشورهای جهان امری مقبول و در حال پیگیری است.

خسرو كردمیهن - معاون نظارت و ارزش یابی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری - در گفت وگو با ایسنا درباره رده بندی بازی های كامپیوتری توضیح داد: رده بندی سنی از نظر محتوایی بازی هاست كه در همه جای دنیا باز پیش از این كه یك بازی به مرحله انتشار برسد، اتفاق می افتد و بازی تحت بررسی رده بندی سنی و محتوایی قرار می گیرد. در ایران هم كارشناسان اسرا كه رده بندی سنی بازی های كامپیوتری را برعهده دارد، بازی را به طول كامل بررسی می كنند.

وی در ادامه با بیان این كه رده های سنی كه به بازی ها داده می شود، برمبنای شرایط سنی است كه شامل مثبت هفت، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ می شود، اضافه كرد: اگر یك بازی مغایر با فرهنگ اسلامی، بومی و ایرانی باشد، طبعا رای نمی آورد و رده نمی گیرد اما اگر مغایر نباشد و مشكلی مغایر با فرهنگ ما نداشته باشد، رده می گیرد.

رئیس ستاد مبارزه با بازی های غیرمجاز كامپیوتری اشاره كرد: بهترین گزینه برای فرهنگ سازی صداوسیماست اما با وجود مشكلاتی كه وجود داشته همچون عدم همكاری صدا و سیما، به اشكال مختلف در طول سال های گذشته تمام تلاشمان بر این بوده كه این سوژه را در میان آحاد مردم جا بیندازیم و البته اقبال عمومی مردم به این سوژه فرهنگ سازی هم با عنایت به امكانات و استطاعتی كه بنیاد داشته، رضایت بخش بوده است و توانسته به قشر زیادی از مخاطبان فرهنگ سازی این رده بندی سنی را آموزش دهد.

معاون نظارت و ارزش یابی بنیاد ملی بازی های كامپیوتری با اشاره به بخش ارتباطات مردمی بنیاد بازی ها بیان كرد: ما با مردم ارتباط می گیریم برای این كه این آگاهی را بدهیم كه چه بازی هایی را در اختیار كودكانشان قرار دهند و آنها هم به شدت استقبال می كنند از این كه این بررسی محتوایی صورت بگیرد و بتوانند با آسودگی خاطر بازی ها را در اختیار كودكانشان قرار دهند.

كردمیهن با تاكید بر اهمیت اطلاع رسانی به افراد، اظهار نمود: بهترین شكل كنترل بازار بازی های غیرمجاز كامپیوتری داشتن اطلاع برای خود مردم است. اگر ما بخواهیم در هر فروشگاه یك ناظر بگذاریم، باز هم موفق نخواهیم بود، مادامی كه مردم از محتوا، بلا ها و خطرات بازی برای بچه هایشان باخبر شوند. وقتی این اطلاعات تكمیل شود طبیعتا بازی هایی را انتخاب می كنند و در اختیار كودكانشان قرار می دهند كه مشكلی برای آنها احداث نكند و بلكه حتی نقاط مثبت شان را تقویت كند.

وی افزود: اگر بازی های غیرمجاز توسط مردم و مخاطبان انتخاب و درخواست نشود و متقاضی نداشته باشد، به صورت خودكار بازارش از بین می رود و ما هیچ نگرانی و دغدغه ای در این حوزه نداریم. تمام درخواست ما باز این است كه به اشكال مختلف بحث رده بندی سنی و دقت نظر مردم روی محتوای بازی ها و این كه این بازی اصلا مجاز هست یا نه و اگر مجاز است برای چه سنی قابلیت استفاده را دارد، برطرف شود كه در آن صورت دغدغه ای دراین باره نخواهیم داشت.

پیش از این هم عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان این كه در دنیا مقوله رتبه بندی محتوا انجام می شود و بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار كرده بود: فیلم ها، كتاب ها، بازی ها و همه محصولات فرهنگی در دنیا رتبه بندی میگردد. حتی فارغ از مباحث دینی و مذهبی این رتبه بندی انجام شده است و برای بحث خشونت و مباحث جنسی كه امكان دارد برای كودك مناسب نباشد، در كشورهای لیبرال هم موانعی را احداث كردند، البته در كشور ما مسائل شرعی هم اهمیت دارد.

خسرو سلجوقی هم چنین خاطرنشان كرده بود: حتی خود محصولاتی كه برای كودك مناسب می باشد، برای سنین مختلف رتبه بندی میگردد. هم اكنون در كشور برای بازی های كامپیوتری این رتبه بندی انجام شده اما خانواده ها آگاه نیستند كه این رتبه بندی مناسب سن كودكشان هست یا خیر و خیلی كم از آن استفاده میگردد. درصورتی كه والدین باید دسترسی كودك را برمبنای رتبه بندی محتواهایی كه انجام شده در اختیارشان قرار دهند. مانند یك كتاب فروشی كه امكان دارد همه كتاب ها برای كودك مناسب نباشد و كتاب ها متناسب با سن، جنس و علاقه كودك رتبه بندی میگردد و به انتخاب آنها كمك می نماید.




1397/08/26
15:58:56
5.0 / 5
4595
تگهای خبر: اینترنت , دیجیتال , فروش , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
RahaTel
rahatel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رهاتل محفوظ است

رهاتل

مخابرات و ارتباطات